3. Directeur / Growth Hacker
8 jaar
Directeur
2,5 jaar
Growth Coach / Growth Hacker
2 jaar
Auteur
5 jaar
Organisator
1,5 jaar
@MikevHoenselaar
Mentor
1,5 jaar
Docent
2 jaar
5. Vind alles terug op
http://vruc.ht/ss17analyticsapril
@MikevHoenselaar
7. Analytics |
Jouw bedrijf is als een
plant; zonder zon, de
aarde en genoeg
liefde valt er niets te
groeien.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
23. Analytics |
Offline vs Online
vd pagina in het
Nieuws (pagina 2,3) in FD
14.000 euro * 4 = 56.000 euro
Aantal lezers FD per dag: 126.000 lezers
Hoeveel mensen zien de pagina met jouw
advertentie? Van de hoeveel lezers gaat er
naar jouw website?
126.000 * ?, een 0,1% = 126 personen
444 euro per bezoeker op website.
Kosten ontwerp advertentie e.a. nog niet eens
meegenomen.
Display campagne
1.400.000 per maand op FD.nl, ongeveer 50.000
per dag. Kosten voor Roadblock, CPM 75 euro
per 1000 weergaven (op fd.nl en bnr.nl).
Hoeveel mensen klikken op jouw
advertentie?
50.000 / 1000 * 75 = 3.750 euro
1% klikt door? Dan komen 38 mensen op jouw
website.
Bijna 100 euro per bezoeker.
Ik ben al online en een klik verwijderd van jouw
actiepagina. Ik weet dat die persoon van FD
komt.
24. Analytics |
Eerst het product
bouwen, dan kijken
wie het wil kopen.
Waar gaat het vaak mis?
@MikevHoenselaar
39. Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel paginas zijn er bekeken
op jouw website/appicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
54. $40 a month
40 per maand
Ondersteund veel APIs
Gratis
Minder flexibel
Minder dan 5 minuten nodig
om er mee te starten
9 per maand
Veel opties en erg flexibel
Langer nodig om alles te
krijgen zoals je wilt.
@MikevHoenselaar
http://www.cyfe.com/
(begint gratis)
https://www.dasheroo.com/
(begint gratis)
62. Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel paginas zijn er bekeken
op jouw website/applicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
63. Analytics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel paginas zijn er bekeken
op jouw website/appicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
64. Analytics |
Tijd op website
Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou
dat dan. Zegt dat iets over het
succes van jouw webwinkel? In
theorie zou jij een website
kunnen hebben waarbij tijd een
goede graadmeter zou zijn. Als
jij bijvoorbeeld betaald krijgt
voor elke minuut dat iemand op
jouw website site aanwezig is.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Dit is een slechte metric. Het
zegt niets over de kwaliteit van
je leden of de waarde voor jouw
bedrijf. Het aantal zal
hoogstwaarschijnlijk alleen
maar groeien en je hebt geen
idee of ze hun emailadres
achtergelaten hebben en daarna
nooit meer iets met jouw merk
gedaan hebben.
Customer Lifetime Value
Voor veel bedrijven van
onschatbare waarde. In
combinatie met je churn en de
CLV kun je uitrekenen wat je
kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant
te krijgen. Niet altijd even
makkelijk te berekenen. In het
artikel is een voorbeeld gegeven
hoe je dit zou kunnen doen.
Aantal LinkedIn connecties
Een echte ego metric. Zegt niets
over succes of resultaat. Iemand
met 10.000 relaties op LinkedIn
kan ze allemaal gekocht hebben.
Kosten per acquisitie
Een mooie indicator die in heel
veel gevallen erg bruikbaar is.
Het geeft namelijk aan hoeveel
je gemiddeld gespendeerd hebt
per nieuwe klant. Stel dat dat
100 euro is, dan heb je dus 100
euro uitgegeven om 1 nieuwe
klant te krijgen.
Aantal levels uitgespeeld
Je wilt weten of het spel werkt
voor gamers. Als je in je data
ziet dat veel gamers niet verder
komen dan level 3. Dan is de
kans vrij groot dat ze niet nog
een keer terug gaan komen om
het nog een keer te spelen.
Persoonlijk zou ik ook nog
Aantal keer spel opgestart en
Level opnieuw geprobeerd er
bij pakken als je naar de
maandelijkse cijfers kijkt.
65. Analytics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Ik zorg er voor dat jij 1M
pageviews krijgt op jouw
website. Jij weet alleen dat getal,
niks anders. Veranderd jouw
gedrag hierdoor? Behalve dat je
server die maand waarschijnlijk
al verschillende keren heeft
aangegeven het zwaar te
hebben of zelfs te crashen. Nee.
Pageviews alleen zegt niet zo
heel veel. Dit is een mooi
voorbeeld van een vanity metric.
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Onmisbaar
om te meten of mensen zonder
je product of merk kunnen.
66. Analytics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Wanneer kan dit een
uitzondering zijn?
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Onmisbaar
om te meten of mensen zonder
je product of merk kunnen.
73. Analytics |
4 redenen waarom
de One Metric Matters er toe doet
1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten
2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn
3. Beantwoord meest belangrijke vraag die je jezelf stelt
4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
74. Analytics |@MikevHoenselaar
De OMTM van YouTube?
Huh, meer dan 1?
Videos uploaded per minute
(bewijs dat er genoeg nieuwe
content geplaatst wordt)
Hours watched per day (per
user)
(bewijs dat er genoeg afzet is van
de inhoud)
Shares per video per day
(bewijs dat er genoeg engagement
is en dus views)
100M views (vanity)
(wanneer video 100M bekeken
wordt, record is 4 dagen voor Psy
met Gentlemen)
75. Analytics |@MikevHoenselaar
Onze OMTM?
600 escaperooms, 5.500 reviews
(in oktober was dit nog 400 en 3.500
reviews)
Gem. omzet per locatie
(Hoeveel geven ze gemiddeld uit
aan ons)
Unieke outclicks per dag
(Geven we genoeg waarde aan
escaperooms)
Reviews per gebruiker
(komen mensen terug)
Shares per listing
(Do people share their favorite
escaperoom)
76. Analytics |
Ja hoor!
Zie je dat het niet werkt?
Zoek of bepaal een andere.
En wat als de metric nog niet
bestaat? Kan dat?
@MikevHoenselaar
77. Analytics |
Wat als de waarde
stijgt of daalt?
Zorg dat je weet wat je gaat
doen bij een bepaalde waarde.
Maak een plan!
@MikevHoenselaar
78. Analytics |@MikevHoenselaar
Intelligence Events
Verstuur notificatie als de
gemiddelde orderwaarde zakt
met 10% tov de week er voor.
< 1 uur setup
Werkt standaard in Google
Analytics.
6 maanden nadat we dit
ingesteld hadden ging het af.
Ontwikkelaar had nieuwe versie
live gezet en de kortingenbalk
was zichtbaar in winkelwagen.
Oeps! :)
79. Analytics |
Rondvraag
Kun je voorbeelden noemen van momenten dat
je actie moet ondernemen?
Bij een webwinkel? Zoals Coolblue
Bij een softwarebedrijf? Zoals WhatsApp
Bij een iOS game? Zoals Angry Birds
Bij een user generated content website? Zoals YouTube
Bij een media site? Zoals nu.nl
80. Analytics |
Koken draait om
geduld. De juiste
momenten kiezen
om iets toe te
voegen, om iets af te
maken.
Anton Rinsema
Chefkok bij Knorr
81. Analytics |@MikevHoenselaar
5 fases
Empathy, Stickiness, Virality,
Revenue en Scale
6 verdienmodellen
E-commerce, 2 sided
marketplace, SaaS, Mobile
app, User-gen content en
Media
82. Analytics |@MikevHoenselaar
Empathy
Er is een behoefte/probleem
Stickiness
Nog geen klanten, focus op retentie
Virality
Focus op acquisitie en vullen trechter
Revenue
Omzetoptimalisatie
Scale
Schaalbaarheid verdienmodel
84. Analytics |
Where to
start?
It depends :)
Wat beweegt jouw bedrijf, wat is
jouw zuurstof?
Wie is jouw klant?
Wat willen jouw klanten bereiken
met jouw product?
Wat zou jij willen leren?
Neem die eerste stap en start
met meten!
@MikevHoenselaar
85. Analytics |
Oefening
OMTM
6 groepjes.
Kies bestaand bedrijf.
Een van de 6 verdienmodellen.
Vul voor elke fase de OMTM
voor dat bedrijf in.
(20 minuten, daarna
gezamenlijk bespreken)
Een webwinkel? Bijv. Coolblue
Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv.
WhatsApp of Apple Match
Een iOS game? Bijv. Angry Birds
Een user generated content? Bijv.
Zoals YouTube
Een media site? Bijv. nu.nl
92. Analytics |
Lean Startup helpt
bij het structureren
en identificeren van
de meest riskante
delen van je bedrijf
Eric Ries
Auteur Lean Startup
@MikevHoenselaar
93. Analytics |
De basis van
Lean is iteratie
Hier gaat het
vaak mis
@MikevHoenselaar
94. Analytics |
Rol van metrics in de Lean Analytics Cycle
Op te delen in 4 stappen
@MikevHoenselaar
Hier gaat het
vaak mis
95. Stap 1: Wat wil
je leren?
Als eerste: Op WIE richt je je?
Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken.
Geslacht, woonplaats, werk, interesses.
(Beste optie hiervoor is op dit moment
Facebook Ads)
Als tweede: WAT wil je van die groep?
Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al
bekend bij ze?
Als derde: WAAROM zouden ze dit doen?
Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter
laten of niet? Wat heb je per se nodig?
Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens
met je te delen? Maar vooral whats in it for
them? Waardeproposities testen is hier
topvoorbeeld van!
!
97. Stap 2. Bepaal je
(meest
risicovolle)
hypothese
Een conversieratio dat beter zou
moeten kunnen
Meer mensen die inschrijven voor je
nieuwsbrief
Het aantal shares verbeteren van je
content
Waarom mensen opzeggen aan het
eind van de maand
Dus ook het verhogen van het aantal
doordeweekse boekingen voor je
escaperoom
Offline kan het natuurlijk ook zijn dat
je meer mensen in je restaurant wil
98. Analytics |
Wat heeft meeste prio?
Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor
experiment/kanaal je als eerste op pakt.
@MikevHoenselaar
David Arnoux
Growth Tribe
B.R.A.S.S
Knipper
Relevantie
Beschikbaarheid
Schaalbaarheid
Score
99. Step 3. Bouwen
en uitvoeren
van het
experiment
Een marketingcampagne
Redesign van een (mobiele) applicatie
Verandering in prijsstructuur
Implementeren van verzendkosten in
aankopen
Het aanbieden van een extra
betaalmethode
Tekst in buttons anders maken
Nieuwe functionaliteiten testen
Op basis hiervan bepaal je met of zonder
data hoe je dit kunt gaan testen.
103. Stap 4.
Analyseer data
en bepaal
vervolgacties
1. Experiment geslaagd!
Trek champagne open, vier het en start met
het vinden van een nieuwe indicator dat er
het meeste toe doet.
2. Experiment gefaald?
Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze
wel re谷el. Ook al is iets niet gelukt, je leert
ALTIJD!
3. Deels geslaagd, er is wel iets
noemenswaardig gebeurd
Doe een ander experiment op basis van
learnings, hypothese staat nog steeds.
104. Analytics |
Welk kanaal levert het meeste op?
E-mail hoogste conversieratio
Acquisitie Alle verkeer Kanalen
@MikevHoenselaar
106. Empathy
Ga kijken of anderen jou geloven.
Kan het iemand wat schelen?
159@MikevHoenselaar
107. @MikevHoenselaar
Test waardepropositie
Can we get people to click on a
FB ad and test what is the
biggest pain for our target
audience?
14 ads in 1 ad groep
1 week testen
Geen echte landingspagina
Focus op CTR
< 250 euro FB kosten
We vonden eerste aanleiding
voor werkende propositie.
109. @MikevHoenselaar
Test waardepropositie
How do people perceive the
purpose of our landing page
design?
1 plaatje
5 seconden test
1 dag testen
We zagen dat mensen de
propositie niet begrepen. We
hebben aanpassing aan plaatje
gemaakt en men begreep het nu
wel.
118. Wanneer was de laatste keer dat
je iemand Dropbox aanraadde?
(Ik ben een vaste betalende gebruiker,
maar heb al jaren niemand meer aangeraden)
@MikevHoenselaar
Gebeurd
maar
tijdelijk
120. invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral co谷fficient
@MikevHoenselaar
Klanten
Tijd
121. invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral co谷fficient
@MikevHoenselaar
1250 gebruikers die 2000 invites versturen
Invitation rate = 1.6
Van deze 2000 mensen accepteren 580
mensen de uitnodiging en registreren (signup)
acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Lange weg te gaan :)
123. Revenue
Je hebt klanten die betalen, maar rendement per
klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of
product.
@MikevHoenselaar
241
124. 25%
25 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 4 months
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = 80
max CAC = 80 / 3 = 26,50
10%
10 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 10 months
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = 200
max CAC = 200 / 3 = 66,50
2%
2 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 50 months
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = 1000
max CAC = 1000 / 3 = 333
Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? 20
Veelgebruikte regel voor maximale CAC is van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)
CLV and CAC
@MikevHoenselaar
125. Geef 263,25 uit en als je 3
conversies hebt dan is je CAC hier
87,75.
(Zie je de 0?!)
@MikevHoenselaar
126. Meer Dropbox lessen van
Drew Houston (CEO)?
http://vruc.ht/dropboxll
@MikevHoenselaar
128. Analytics |
Hier zit Growth Hacken
Veel denkwijzes en technieken kunnen al
eerder toegepast worden tijdens
validatiefase.
@MikevHoenselaar
130. Nederlands Growth Hacking platform
growthhacks.nu (lancering medio maart)
petithacks.com
growthhackers.com
inbound.org
quicksprout.com
growthhack.com
neilpatel.com
Wekelijks
nieuwe
growth hacksInspiratie
@MikevHoenselaar
131. Hoe maak je
dit allemaal
meetbaar en
zichtbaar?
Dat leer je in de volgende
sessie over Google Analytics!
@MikevHoenselaar
132. Analytics |
Programma Google Analytics
o.a.
UA code implementeren in landingspagina en testen
Hoe werken segmenten in Google Analytics
Meer onmisbare rapporten in Google Analytics
Via filters en segmenten bots uitsluiten
Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking
Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt
Event Tracking in Google Analytics