際際滷

際際滷Share a Scribd company logo
GOOGLE ADS:
5 METODER TIL HVORDAN
REGNEARK KAN SPARE DIG
TID & SKABE RESULTATER
Introduktion
De 5 metoder
Afrunding
Hvorfor overhovedet regneark
Agenda
1
3
4
2
 Arbejdet professionelt med Google Ads siden 2011
 Erfaring fra bureau, som fastansat in-house specialist,
bureau-ejer og nu som selvst脱ndig konsulent
 Hj脱lper kunder med at f奪 mest muligt ud af Google Ads
 Underviser p奪 flere af de danske Digitale Marketing
bureauer med opkvalificering & procesoptimering mm.
 Cand. merc. EMF (konomisk Markedsf淡ring) fra
Copenhagen Business School
ANTON HOELSTAD
/antonhoelstad/ /AntonHoelstad/ /AntonHoelstad/
Hvorfor overhovedet bruge
regneark til Google Ads?
 Gratis
 Nemt at l脱re
 80% af l淡sningen
 Stadig meget manuelt
 Sv脱rt at skalere
 Meget skalerbart
 Ubegr脱nsede
muligheder
 Tidsbesparende p奪
lang sigt
 Kr脱ver viden &
tilv脱nning
 Stor tidsinvestering i
starten
 Hurtigt
 Sm奪 opgaver
 Opgaver ud fra data
 Langsomt til
ops脱tning
 Mangel p奪 genveje &
fleksibilitet
Google Ads
interface
Google Ads
editor
Google
Sheets
eller Excel
+ +
=
3-trins-raketten
Et sp淡rgsm奪l om investering
Manuelt
arbejde
Semi-automatisk
arbejde med
regneark
Breakeven  Efter 1-2 m奪neders arbejde
Hvad kan man med editoren?
Kopier & erstat
Ret p奪 tv脱rs af flere kampagner &
annoncegrupper samtidigt
Arbejd offline
Og meget meget mere!
Budjusteringer
Tilf淡j & udskift
Hvad kan man med editoren?
Import & eksport
Store m脱ngder data er
ikke l脱ngere en
udfordring
Hvad skal man s奪 bruge regneark til?
Skalering
IF  Hvis X s奪 Y, ellers Z
Kombinering af celler  Brug af citationstegn samt &-tegn
SUBSTITUTE  Udskift A med B
LEN  Udregn antal karakterer i en celle
Formlerne I b淡r l脱re at kende
1
2
3
4
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Input og skabeloner
Metode 1: Opbygning af annoncer
Logikken bag
Prim脱re formler benyttet: IF, LEN &
SUBSTITUTE
IF LEN(version 1) > max characters THEN
version 2
IF LEN(version 2) > max characters THEN
version 3
IF LEN(version 3) > max characters THEN
version 4
SUBSTITUTE [M脱rke] med m脱rke fra input
listen
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Metode 1: Opbygning af annoncer
Import til editor
Avancerede formler til Google Sheets
GOOGLEFINANCE  Valutaomregning i realtid
IMPORTRANGE  Hent data fra et andet Google Sheets
IMPORTDATA / IMPORTXML / IMPORTFEED  Hent data direkte fra feed
DATA = CSV | XML = XML | Feed = RSS eller ATOM
VLOOKUP & HLOOKUP  Sl奪 op i tabeller vertikalt eller horisontalt efter en v脱rdi
GOOGLETRANSLATE  Overs脱t fra et sprog til et andet
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Copy-paste annoncer & udvidelser
Metode 2: Overs脱ttelse
Logikken bag
Prim脱re formler benyttet: IF, LEN &
GOOGLETRANSLATE
GOOGLETRANSLATE ( Ads ; auto ;
target language )
Metode 2: Overs脱ttelse
Skift og tilf淡j sprog
Metode 2: Overs脱ttelse
Skift og tilf淡j sprog
Metode 2: Overs脱ttelse
Skift og tilf淡j sprog
Metode 2: Overs脱ttelse
Skift og tilf淡j sprog
Metode 2: Overs脱ttelse
Skift og tilf淡j sprog
Google Ads
interface
Google Ads
editor
Google
Sheets
eller Excel
+ + Super
Metrics
Automatisering er fremtiden
En seri淡s opgradering af raketten
=
+
Hvad kan SuperMetrics?
Hent data fra marketing platforme
direkte via API
Automatisk opdatering dagligt,
ugentligt eller m奪nedligt
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Metode 3: Overblik
Overblik over budget og resultater
Prim脱re formler benyttet:
VLOOKUP & GOOGLEFINANCE
VLOOKUP ( THISMONTH ( FIND
VRDI ) )
GOOGLEFINANCE ( Currency ;
EURDKK)
Metode 4: Budgivning
konomisk udregning af manuel CPC bud
Metode 4: Budgivning
konomisk udregning af manuel CPC bud
Metode 4: Budgivning
konomisk udregning af manuel CPC bud
Metode 4: Budgivning
konomisk udregning af manuel CPC bud
Prim脱re formler benyttet: IF ( THIS ;
THEN THAT ; IF NOT THEN THIS )
IF CONVERIONS > 0
 THEN IF ROAS > TARGET ROAS =
INCREASE BID
 IF ROAS < TARGET ROAS = DECREASE
BID
IF CONVERSIONS = 0
 THEN IF SPEND > 1.000 = BID 0,5
 THEN IF SPEND > 500 = BID 1
 THEN IF SPEND > 250 = BID 2,5
 THEN IF SPEND > 100 = BID 5
 IF NOT = BID 10
Metode 4: Budgivning
Logikken bag
Metode 4: Budgivning
Min formel for budgivning
Formlen med konverteringer - ROAS
ROAS / Target ROAS x CPC x Bid modifier
400 / 300 x 4,13 x 1,15 = 6,33
200 / 300 x 6,71 x 1,15 = 5,14
Metode 4: Budgivning
Min formel for budgivning
Formlen med konverteringer - CPA
Target CPA / CPA x CPC x Bid modifier
100 / 120 x 4,13 x 1,15 = 3,96
100 / 80 x 6,71 x 1,15 = 9,65
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
Mit mest avancerede ark nogensinde
Metode 5: Avanceret budgivning
K淡n &
Alder
Tid p奪 dagen &
dag p奪 ugen
Enhed &
Region
Metode 5: Avanceret budgivning
K淡n & Alder
Metode 5: Avanceret budgivning
Enhed & Region
Metode 5: Avanceret budgivning
Tid p奪 dagen & dag p奪 ugen
Hvad koster det?
Number of license users
Data sources
Sheducled emailing
Scheduled refresh
Avoiding google analytics data sampling
Max rows per query
Queries per day
Unlimited
1
Google Analytics
X
X
100
100
Unlimited
1
All (excluding Adobe Analytics, Adform, Amazon, Google Ad
Manager, Google Display & Video 360, Google search Ads 360)


1,000,000
1,500
Hobby Free
Number of reports
Pro $69/user/month
Hourly* Daily Weekly Monthly Hourly* Daily Weekly Monthly
Rabatkode: SuperMC19  20% af f淡rste k淡b uanset st淡rrelse
Hvad I skal tage med fra i dag
1. Brug Google Ads editor
3. Pr淡v SuperMetrics til automatisering, overblik mm.
2. Brug regneark til de store opgaver
Kombination af gratis mulighederne:
Alternativer
Funnel.io  St淡rre, flere integrationer og 4-5 gange dyrere
Google Ads add-on
https://chrome.google.com/webstore/detail/google-
ads/njohbbpepphfnibegmdodeelebojemad
Google Analytics add-on
https://chrome.google.com/webstore/detail/google-
analytics/fefimfimnhjjkomigakinmjileehfopp?hl=en
Liste med v脱rdifulde links
Excel overs脱ttelse
https://www.excel-function-translation.com/
index.php?page=english-danish.html
Googles dokumentation
https://en.excel-translator.de/translator/
https://support.google.com/docs/table/25273?h
l=en
Google & YouTube
IFTTT - https://ifttt.com/
Andre smarte v脱rkt淡jer til
automatisering
Zapier - https://zapier.com/
 +45 40 78 13 58
 mail@antonhoelstad.dk
 AntonHoelstad.dk
 https://www.linkedin.com/in/antonhoelstad/
SPRGSML
Tak for i dag!
Bonus: PPC keywords with SEO potential
S淡geord med konverteringer og d奪rlige organiske placeringer
Bonus: PPC keywords with SEO potential
S淡geord med konverteringer og d奪rlige organiske placeringer
Bonus: PPC keywords with SEO potential
S淡geord med konverteringer og d奪rlige organiske placeringer
Prim脱re formler benyttet:
SORT & UNIQUE
SORT ( TABLE , COLUMN ,
ASCENDING/DESCENDING )
UNIQUE ( COLUMN )
Bonus: Landing page experience
S淡geord med d奪rlig landingssideoplevelse
Bonus: Landing page experience
S淡geord med d奪rlig landingssideoplevelse
Bonus: Landing page experience
S淡geord med d奪rlig landingssideoplevelse
Prim脱re formler benyttet:
SUMIF & COUNTIF
SUMIF ( COLUMN , LOOKUP VALUE
, SUM_COLUMN )
COUNTIF ( COLUMN , CRITERION )

More Related Content

Google Ads: 5 metoder til hvordan regneark kan spare dig tid & skabe resultater - Anton Hoelstad - MarketingCamp 2019