際際滷

際際滷Share a Scribd company logo
Witold Wrodarczyk
Jak analityka internetowa
przekada si na wzrost
zysku z kampanii
marketingowych?
 Definicje poj / KPI
 Koszty kracowe
 Optymalizacja profit-driven
 Optymalizacja cen i jej
wpyw na marketing
O czym bdzie
 Matematyka
 Wzory
 Tabelki
 Niska zawarto mem坦w
Informacja o alergenach
店r坦do ikony Those Icons: www.flaticon.com/authors/those-icons
ROI, ROAS, koszt
konwersji
Jakie s typowe
cele optymalizacji
kampanii online?
KPI
 Koszt wywietle (CPM)
 Koszt kliknicia (CPC)
 Koszt konwersji (CPA)
 ROI (Return on Investment)
 ROAS (Return on Ad Spend)
 ERS (Effective Revenue Share)
Cele optymalizacji
ROI = Return on Investment
ROAS = Return on Advertising Spend
ERS = Effective Revenue Share
Optymalizacja profit-driven
Przych坦d z
reklamy
Koszt ROAS
ROI
(ROAS-1)
100 z
20 z 500% 400%
40 z 250% 150%
60 z 167% 67%
80 z 125% 25%
100 z 100% 0%
120 z 83% -17%
Przych坦d z
reklamy
Koszt ROAS
ROI
(ROAS-1)
ERS
(1/ROAS)
100 z
20 z 500% 400% 20%
40 z 250% 150% 40%
60 z 167% 67% 60%
80 z 125% 25% 80%
100 z 100% 0% 100%
120 z 83% -17% 120%
Przych坦d z
reklamy
Koszt
100 z
20 z
40 z
60 z
80 z
100 z
120 z
Przych坦d z
reklamy
Koszt ROAS
100 z
20 z 500%
40 z 250%
60 z 167%
80 z 125%
100 z 100%
120 z 83%
ROAS
5
2,5
1,67
1,25
1
0,83
Miary jakoci i rentownoci ruchu
JAKORENTOWNOS KONWERSJE PRZYCHODY
CPC
Przych坦d  mar甜a
Cena
1450 z
Mar甜a
200 z
Koszt nabycia
(wytworzenia)
1250 z
Koszt sprzeda甜y
(reklamy) 150z
Zysk 50 z
VAT 23%
333,50 z
 ROI, ROAS i ERS to r坦甜ne konwencje
tej samej miary rentownoci kampanii
 Miary koszt konwersji i wsp坦czynnik konwersji
traktuj wszystkie konwersje tak samo.
 Gdy mierzysz przychody i ROI/ROAS/ERS,
odpowiednikiem wsp坦czynnika konwersji bdzie
warto kliknicia (Click Value).
 Rozr坦甜niaj przych坦d i mar甜.
WARTO ZAPAMITA
Koszty kracowe
CPC, CPA, ROI
 Ile powinny wynosi?
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Strategia bie甜ca 1000 120 000 z 120 z
Strategia agresywna 1300 195 000 z 150 z
Zmiana / koszt
kracowy
300 75 000 z 250 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Strategia bie甜ca 1000 120 000 z 120 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Strategia bie甜ca 1000 120 000 z 120 z
Strategia agresywna 1300 195 000 z 150 z
 Miesicznie 1000 konwersji
 Koszt 120 000 z
 Koszt konwersji 120 z
Jakie docelowe CPA?
 Przych坦d z konwersji 200 z
 Docelowy koszt konw. 150 z
Liczba
konwersji
Przychody
Koszt
kampanii
Zysk
Strategia
bie甜ca
1000 200 000 z 120 000 z 80 000 z
Strategia
agresywna
1300 260 000 z 195 000 z 65 000 z
Zmiana /
koszt
kracowy
300 60 000 z 75 000 z -15 000 z
Wzrost przychodu,
spadek zysku
Liczba
konwersji
Przychody
Koszt
kampanii
Zysk
Strategia
bie甜ca
1000 200 000 z 120 000 z 80 000 z
Strategia
agresywna
1300 260 000 z 195 000 z 65 000 z
Liczba
konwersji
Przychody
Koszt
kampanii
Zysk
Strategia
bie甜ca
1000 200 000 z 120 000 z 80 000 z
WICZENIE 1
Wykonaj polecania opisane w zadaniu
Wpisz liczby w odpowiednie pola
Jeli co zrobisz 添le, dostaniesz podpowiedzi
Optymalizacja profit-driven
 Mo甜e si zdarzy, 甜e
mimo wzrostu sprzeda甜y,
zyski spadn
 Koszt kracowy pozwala okreli, czy
zwikszenie lub zmniejszenie docelowego
CPA, ROI lub CPC jest opacalne.
WARTO ZAPAMITA
Optymalizacja
profit-driven
Dlaczego w pewnym
momencie przestajemy
zarabia?
Zale甜no liczby klikni od CPC
Mar甜a czy obr坦t  punkt kompromisu
店r坦do grafiki: Think With Google
Kiedy podnoszenie stawki ma sens?
<
Wzrost liczby
konwersji
[%]
Spadek zysku na
konwersj
[%]
KonwersjeZysk na
konwersj
d  przyrost
Zysk na
konwersj
Koszt
konwersji
Warto konwersji
1
Warto
konwersji si
nie zmienia
2
/ 3
CR = Wsp坦czynnik
konwersji
Koszt
konwersji Konwersje
Kliknicia
4
>
Kiedy podnoszenie stawki ma sens?
Koszt
konwersji
Warto
konwersji
5
>
ROI  stopa zwrotu z inwestycji
Kiedy podnoszenie stawki ma sens? 5
>
ROI  stopa zwrotu z inwestycji
E  elastyczno cenowa
Kiedy podnoszenie stawki ma sens? 5
PRZED PO R纏NICA ZMIANA %
CPC 1.00 z 1.20 z 0.20 z 20%
KLIKNICIA 1000 1100 100 10%
E = 10/20 = 0.5
Elastyczno cenowa
PRZED PO R纏NICA ZMIANA %
CPC 1.00 z 1.10 z 0.10 z 10%
KLIKNICIA 1000 1200 200 20%
E = 20/10 = 2
Elastyczno cenowa
PRZED PO R纏NICA ZMIANA %
CPC 1.00 z 1.10 z 0.10 z 10%
KLIKNICIA 1000 1100 100 10%
E = 10/10 = 1
Elastyczno cenowa
WICZENIE 2
Wykonaj polecania opisane w zadaniu
Wpisz liczby w odpowiednie pola
Jeli co zrobisz 添le, dostaniesz podpowiedzi
Optymalizacja profit-driven
Elastyczno jest zmienna
Elastyczno cenowa a CPC
Dlaczego elastyczno spada?
Optymalizacja profit-driven
Elastyczno cenowa a CPC
Optymalizacja profit-driven
Optymalizacja profit-driven
Optymalizacja profit-driven
Maksymalizuj
ROI
Maksymalizuj
zysk
Ewolucja metod optymalizacji
Optymalizacja profit-driven
Jak okreli
elastyczno?
Pomiar
 Zmieni stawk
 Obserwowa jak to wpynie
na ruch i sprzeda甜
 Por坦wna okresy przed  po
Obni甜enie stawek o 50%
TEST A/B
Google Ads - Eksperyment
Facebook Ads
Test por坦wnawczy
Prognoza
Symulator
stawek
Google Ads
Search Ads 360 - Prognozowanie
Google Ads
Planer s坦w kluczowych
Google Ads  Planer skutecznoci
Google Ads  Planer zasigu
Facebook Ads  Ekslporator bud甜etu
 Elastyczno cenow mo甜na mierzy,
por坦wnujc skuteczno kampanii dla
r坦甜nych stawek CPC/CPA.
 Najlepsz metod pomiaru s testy A/B
 Narzdzia prognostyczne umo甜liwiaj
szacowanie elastycznoci przed
wprowadzeniem zmian stawek.
WARTO ZAPAMITA
ROI
Warto konwersji  Koszt reklamy
Koszt reklamy
ROI =
Optymalizacja profit-driven
Optymalizacja profit-driven
Optymalizacja profit-driven
Warto konwersji
 Zbyt niska ocena wartoci konwersji,
ograniczona do przychodu z jednej
transakcji po ostatnim klikniciu w reklam,
mo甜e prowadzi do niedoinwestowania.
 Systemy analityczne pokazuj tylko wycinek
rzeczywistoci, a faktyczn warto
konwersji musimy oszacowa.
WARTO ZAPAMITA
Portfolio bidding
ROI > 1/E
ROI = f(E)
ROI ROI2
ROI3
ROI4
ROI5
ROI1
Portfolio bidding
CPA CPA2
CPA3
CPA4
CPA5
CPA1
Portfolio bidding
Stosowanie jednolitego ROI dla caej kampanii w praktyce
najczciej powoduje wywindowanie stawek s坦w
brandowych i marginalizacj s坦w generycznych.
Portfolio bidding  przed
Zastosowanie strategii profit-driven mo甜e paradoksalnie
oznacza podnoszenie stawek dla s坦w gorzej konwertujcych,
a obni甜anie ich tam, gdzie koszt konwersji jest niski.
Portfolio bidding  po
Optymalizacja klasyczna vs. portfolio bidding
 Optymalizacja klasyczna: CPC wynika z
oczekiwanego CPA/ROI, takiego samego dla
wszystkich kampanii, reklam, s坦w kluczowych.
 Portfolio bidding: docelowe CPC wynikajce z
targetu CPA/ROI jest modyfikowane (CPC) dla
zwikszenia cznej skutecznoci.
 Modyfikacja zale甜y od elastycznoci cenowej.
Optymalizacja klasyczna vs. portfolio bidding
bit.ly/portfolio-bidding
bit.ly/zero-roi
WZR PRZYBLI纏ONY:
PORTFILIO
BIDDING
AI
AI
Optymalizatory
stawek
Optymalizatory stawek
Optymalizacja profit-driven
Optymalizacja profit-driven
- 50 + 5000 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Kampania Facebook 350 70 000 z 200 z
Kampania Google 1000 120 000 z 120 z
cznie 1350 190 000 z 138 z
Paradoks dro甜szego 添r坦da
Kampania Facebook 0 0 z 0 z
Kampania Google 1300 195 000 z 150 z
cznie 1300 195 000 z 150 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Kampania Facebook 350 70 000 z 200 z
Kampania Google 1000 120 000 z 120 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Kampania Facebook 350 70 000 z 200 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Strategia bie甜ca 1000 120 000 z 120 z
Strategia agresywna 1300 195 000 z 150 z
Zmiana / koszt
kracowy
300 75 000 z 250 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Strategia bie甜ca 1000 120 000 z 120 z
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Strategia bie甜ca 1000 120 000 z 120 z
Strategia agresywna 1300 195 000 z 150 z
Kracowy koszt konwersji
Liczba
konwersji
Koszt
kampanii
Koszt
konwersji
Kampania Facebook 350 70 000 z 200 z
Kampania Google 1000 120 000 z 120 z
cznie 1350 190 000 z 138 z
Paradoks dro甜szego 添r坦da
Kampania Facebook 0 0 z 0 z
Kampania Google 1300 195 000 z 150 z
cznie 1300 195 000 z 150 z
- 50 + 5000 zKampania Facebook 370 74 740 z 202 z
Kampania Google 1000 120 000 z 120 z
cznie 1370 194 740 z 142 z
+70 -260z
 Mo甜e si zdarzy, 甜e bardziej opaca si
zainwestowa reklamy o gorszym ROI/CPA
ni甜 pompowa wicej pienidzy w reklamy z
pozoru tasze.
 Wiele optymalizator坦w uwzgldnia zasady
portfolio biddingu, dlatego mog czasem
podnosi stawki dla pozornie mniej
opacalnych element坦w .
WARTO ZAPAMITA
Aspekty praktyczne
Elastyczno 0.2 0.5 1 2 5
Bie甜ce CPC 1.00
CPC kracowe 6.00 3.00 2.00 1.50 1.20
Koszt kracowy a elastyczno
 1 + 1/E
CPC kracowe
CPC
 Np. przy elastycznoci 1, koszt
kracowy jest dwa razy wy甜szy od
bie甜cego
 Ekspansja opacalnych kampanii
rzadko jest opacalna
 Czsto lepiej poszerza
targetowanie ni甜 podnosi stawki
Co to oznacza?
 Nowe 添r坦da ruchu (display, social
media, video)
 Nowe sowa kluczowe
 Nowe grupy docelowe
 Nowe urzdzenia
Poszerza targetowanie?
Elastyczno w podziale na urzdzenia
Ikony z Pixel Perfect (icon54.com)
Wsp坦czynnik
konwersji CPC
Koszt
konwersji
Udzia w
wywietleniach
Elastyczno
2% 4 z 200 z 93%
Niska
< 0,5
0,5% 1 z 200 z 17%
Wysoka
> 1,5
 Niska pozycja w Google
 Niski udzia w wywietleniach
 Niski udzia w wywietleniach u g坦ry
 Niskie pokrycie grupy docelowej
 Niska czstotliwo
Kiedy elastyczno jest wysoka?
 Wysoka pozycja w Google
 Wysoki udzia w wywietleniach
 Wysoki udzia w wywietleniach u g坦ry
 Wysokie pokrycie grupy docelowej
 Wysoka czstotliwo
Kiedy elastyczno jest niska?
 Gdy mo甜na kupi wicej ruchu w tej samej
cenie co dotychczas
 Kampania jest ograniczona bud甜etem
Elastyczno = +
Ikona z freepik.com
LIMITED
BY BUDGET
Ograniczenie ze wzgldu na bud甜et?
Czy
kampania
jest
rentowna
?
Obni甜y stawki
Podnie bud甜et
Wicej ruchu i transakcji w tym
samym bud甜ecie, lepsza rentowno
Wikszy
zysk
Czy
mo甜esz
podnie
bud甜et?
Czy na
pewno
nie
mo甜esz
?
START
Tak Tak
Nie
Nie
Na pewno Jednak mog
 Podnoszc stawki lub bud甜ety,
monitoruj koszty kracowe
 Nie stosuj lepo tego samego ROI dla
wszystkich kampanii / s坦w kluczowych
 Czsto lepiej zainwestowa w nowe sowo
kluczowe lub 添r坦do ni甜 podnosi stawki
 Unikaj ograniczenia ze wzgldu na bud甜et
WARTO ZAPAMITA
Optymalizacja cen
Koszty
kliknicia s
za wysokie
Typowy reklamodawca
 Elastyczno cenowa klikni  1
 ROI > 100%?
 Ograniczy PPC
 Wzrost zysku J
 Spadek sprzeda甜y L
Co optymalizujemy?
KOSZTY I JAKO
RUCHU PPC
WSPCZYNNIK
KONWERSJI
MAR纏A NA PRODUKCIENASZE CENY
Nie mo甜emy
podnie cen, bo
klienci kupi u
konkurencji
Sprzeda甜 / wsp坦czynnik konwersji a cena
Czym jest zysk?
Koszt reklamy
CR =
wsp坦czynnik
konwersji
Mar甜a/konw. =
Mar甜a na transakcji,
Warto konwersji
Warto kliknicia
(u甜ytkownika) nie zale甜y od
intensywnoci kampanii.
Maksymalizuj j niezale甜enie od
optymalizacji PPC
CR =
wsp坦czynnik
konwersji
Najwikszy zysk
osigamy
w punkcie
maksymalnej
wartoci 一鉛庄一稼庄界庄温
Cena a mar甜a
Cena 1450 z
W tym mar甜a 150 z
Cena 1499 z
( + 3 . 4 % )
W tym mar甜a 199 z (+33%)
-10%
Ikona z freepik.com
Mar甜a na
transakcji
Zmiana
wsp坦czynnika
konwersji
Wpyw na zyski
Elastyczno
cenowa
popytu*
Ceny
-20% +10% Strata 0,5 za niskie
+20% -10% Zysk 0,5 za niskie
+10% -20% Strata 2 za wysokie
-10% +10% Bez zmian* 1 optymalne
Cena za wysoka czy za niska?
Typowy reklamodawca
 Elastyczno cenowa sprzeda甜y  0,5
 Ceny s za niskie
 Podnie cen
 Wzrost zysku J
 Spadek sprzeda甜y L
A B C D
Cena produktu 1 450 z 1 450 z 1 499 z 1 499 z
Mar甜a na produkcie 150 z 150 z 199 z 199 z
Liczba klikni 100 000 120 000 100 000 120 000
Koszt kliknicia (CPC) 1.00 z 1.10 z 1.00 z 1.10 z
Wsp坦czynnik konwersji 1.0% 1.0% 0.9% 0.9%
Liczba transakcji 1000 1200 900 1080
Uzyskana czna mar甜a 150 000 z 180 000 z 179 100 z 214 920 z
Koszty reklamy (PPC) 100 000 z 132 000 z 100 000 z 132 000 z
Zysk ze sprzeda甜y 50 000 z 48 000 z 79 100 z 82 920 z
ROI 50% 36% 79% 63%
Maksymalizacja wartoci kliknicia a rentowno PPC
A B C D
Cena produktu 1 450 z 1 450 z 1 499 z 1 499 z
Mar甜a na produkcie 150 z 150 z 199 z 199 z
Liczba klikni 100 000 120 000 100 000 120 000
Koszt kliknicia (CPC) 1.00 z 1.10 z 1.00 z 1.10 z
Wsp坦czynnik konwersji 1.0% 1.0% 0.9% 0.9%
Liczba transakcji 1000 1200 900 1080
Uzyskana czna mar甜a 150 000 z 180 000 z 179 100 z 214 920 z
Koszty reklamy (PPC) 100 000 z 132 000 z 100 000 z 132 000 z
Zysk ze sprzeda甜y 50 000 z 48 000 z 79 100 z 82 920 z
ROI 50% 36% 79% 63%
ROI > 1/E
+20%
+10%
E=2 1/E=0,5
A B C D
Cena produktu 1 450 z 1 450 z 1 499 z 1 499 z
Mar甜a na produkcie 150 z 150 z 199 z 199 z
Liczba klikni 100 000 120 000 100 000 120 000
Koszt kliknicia (CPC) 1.00 z 1.10 z 1.00 z 1.10 z
Wsp坦czynnik konwersji 1.0% 1.0% 0.9% 0.9%
Liczba transakcji 1000 1200 900 1080
Uzyskana czna mar甜a 150 000 z 180 000 z 179 100 z 214 920 z
Koszty reklamy (PPC) 100 000 z 132 000 z 100 000 z 132 000 z
Zysk ze sprzeda甜y 50 000 z 48 000 z 79 100 z 82 920 z
ROI 50% 36% 79% 63%
ROI > 1/E E=2 1/E=0,5
Nieoptymalne ceny s czsto
barier dla opacalnej
ekspansji kampanii
marketingowych
Optymalizacja cen i mar甜y
mo甜e pozwoli na osiganie
wzrostu, kt坦ry wczeniej nie
by mo甜liwy
 Optymalizacja cen jest procesem
niezale甜nym od optymalizacji
kampanii.
 Obni甜ki cen mog by nieopacalne.
 Kiedy zoptymalizujesz ceny, sprawd添, czy
ekspansja kampanii marketingowych jest
opacalna. W ten spos坦b mo甜esz odzyska
klient坦w, kt坦rych tracisz przez wy甜sze ceny.
 Ceny te甜 mog by za wysokie.
WARTO ZAPAMITA
Optymalizacja profit-driven
Wzrost sprzeda甜y

Wzrost zysku
Monitoruj zmiany kracowe.
Szacuj 艶鉛温壊岳霞界噛稼看.
Przeinwestowanie mo甜e
mie miejsce jeszcze
zanim zaczniesz
odnotowywa straty.
Ten sam cel CPA/ROAS
Dla wszystkich kampanii,
reklam, s坦w kluczowych
mo甜e nie by optymalny.
Nie zawsze warto
inwestowa wicej
pienidzy w
najlepsze kampanie.
Portfolio bidding mo甜e
oznacza, 甜e warto wicej
zainwestowa w mniej
efektywne, ale bardziej
elastyczne elementy.
Narzdzia analityczne
pokazuj tylko fragment
rzeczywistoci.
Twoje kampanie
najprawdopodobniej s
bardziej skuteczne ni甜
widzisz w Analytics.
Optymalizuj ceny
pod ktem
uzyskania
najwikszej wartoci
kliknicia.
Optymalizacja cen mo甜e
umo甜liwi ekspansj, na
kt坦r dotychczas nie
moge sobie pozwoli
UNIKAJ OGRANICZENIA ZE
WZGLDU NA BUD纏ET
(LIMITED BY BUDGET)
Witold Wrodarczyk
witold.wrodarczyk@adequate.pl
www.adequate.pl

More Related Content

Optymalizacja profit-driven