Dokumen tersebut membahas mengenai perancangan pelajaran termasuk tujuan, aspek-aspek yang perlu dipertimbangkan, dan jenis-jenis perancangan pelajaran. Dokumen tersebut juga membahas mengenai objektif pembelajaran, penulisan hasil pembelajaran, dan model-model pengajaran seperti konstruktivisme dan inkuiri.
1 of 7
Download to read offline
More Related Content
T1(1)
1. 1. Rancangan Pelajaran
Tujuan rancangan pelajaran
Aspek yang perlu dipertimbangkan dalam rancangan
pelajaran
Rancangan pelajaran-tahunan, harian
2. Perbincangan:
1. Bincangkan sebab utama guru perlu membuat
rancangan pelajaran.
2. Bincangkan perkara-perkara yang perlu deri
pertimbang semasa membuat rancangan pelajaran.
3. Tugasan Lanjutan (ISL):
Cari dalam internet atau sumber yang lain tentang
perkara-perkara yang berikut:
Apa itu refleksi?
Bagaimana anda buat refleksi sebagai penilaian
kendiri?
Bagaimana anda menulis journal reflektif?
4. 2. Objektif Pembelajaran
(Rujuk kepada Kurikulum Sains Sekolah Rendah)
Senaraikan kata kerja yang digunakan untuk menulis
objektif pembelajaran
Kategori kata kerja ini kepada domain: Kognitif,
psikomotor dan affektif.
Bezakan kata kerja eksplisit dan implisit
Pilih satu topik dari buku teks sains SR. Tuliskan
objektif pembelajaran untuk domain kognitif,
psikomotor dan affektif di mana yang sesuai.
5. 3. Penulisan Hasil Pembelajaran
Perbezaan antara objektif dan hasil pembelajaran
Objektif dan hasil pembelajaran dalam kurikulum sains
sekolah rendah
Ciri-ciri hasil pembelajaran yang baik
Pembinaan hasil pembelajaran- Cuba bina satu objektif
pembelajaran dan tiga hasil pembelajaran berdasarkan
tajuk Pencemaran Air
6. Tugasan Lanjutan (ISL):
Cari maklumatdalam internet atau sumber yang lain
Tentang Model-model pengajaran yang berikut:
Format umum
Model pengajaran konstruktivisme
- Model Lima Fasa Needham
Model pengajaran inkuiri
- Kitar pembelajaran 4 Es dan 5 Es
- Pengajaran induktif dan deduktif berasaskan inkuiri
- Pengajaran berasaskan penyelesaian masalah
Banding dan bezakan ciri-ciri model-model pengajaran
ini dengan pengurusan grafik yang sesuai.
7. Buku Rujukan
Esler, W. K. & Esler, M. K. (2001). Teaching elementary science
(8th ed.).Washington: Wadsworth Publishing Company.
Martin, D. J. (2006) Elementary science methods: A
constructivist approach (4th Edition). Belmont, CA : Thomson Wadsworth.
Abruscato, J. (1996). Teaching children science: A discovery
approach (4th ed.). New York: Allyn & Bacon.
Fleer, M., & Hardy. T. (2001). Science for children: Developing
a personal approach to teaching (2nd Edition). Sydney: Prentice Hall.
* * Malaysian Primary Science Syllabus
Martin, R., Sexton, C.& Gerlovich, J. (2002). Teaching Science for all children-
Methods for constructing understanding. Boston: Allyn and Bacon.
Skamp, K. (2004). Teaching primary science constructively. Southbank, Victoria:
Harcourt Brace.
Yap,K.C., Toh,K.A., Goh,N.K. & Bak,H.K. (eds) (2004). Teaching Primary Science
Singapore: Pearson Prentice Hall.
Modul SCE3108