際際滷

際際滷Share a Scribd company logo
1. Rancangan Pelajaran
 Tujuan rancangan pelajaran
 Aspek yang perlu dipertimbangkan dalam rancangan
  pelajaran
 Rancangan pelajaran-tahunan, harian
Perbincangan:

1. Bincangkan sebab utama guru perlu membuat
 rancangan pelajaran.


2. Bincangkan perkara-perkara yang perlu deri
 pertimbang semasa membuat rancangan pelajaran.
Tugasan Lanjutan (ISL):

Cari dalam internet atau sumber yang lain tentang
perkara-perkara yang berikut:


 Apa itu refleksi?
 Bagaimana anda buat refleksi sebagai penilaian
  kendiri?
 Bagaimana anda menulis journal reflektif?
2. Objektif Pembelajaran
(Rujuk kepada Kurikulum Sains Sekolah Rendah)

 Senaraikan kata kerja yang digunakan untuk menulis
  objektif pembelajaran
 Kategori kata kerja ini kepada domain: Kognitif,
  psikomotor dan affektif.
 Bezakan kata kerja eksplisit dan implisit
 Pilih satu topik dari buku teks sains SR. Tuliskan
  objektif pembelajaran untuk domain kognitif,
  psikomotor dan affektif di mana yang sesuai.
3. Penulisan Hasil Pembelajaran

 Perbezaan antara objektif dan hasil pembelajaran
 Objektif dan hasil pembelajaran dalam kurikulum sains
  sekolah rendah
 Ciri-ciri hasil pembelajaran yang baik
 Pembinaan hasil pembelajaran- Cuba bina satu objektif
  pembelajaran dan tiga hasil pembelajaran berdasarkan
  tajuk Pencemaran Air
Tugasan Lanjutan (ISL):
Cari maklumatdalam internet atau sumber yang lain
Tentang Model-model pengajaran yang berikut:
   Format umum
   Model pengajaran konstruktivisme
     - Model Lima Fasa Needham
    Model pengajaran inkuiri
     - Kitar pembelajaran  4 Es dan 5 Es
     - Pengajaran induktif dan deduktif berasaskan inkuiri
     - Pengajaran berasaskan penyelesaian masalah



Banding dan bezakan ciri-ciri model-model pengajaran
ini dengan pengurusan grafik yang sesuai.
Buku Rujukan
   Esler, W. K. & Esler, M. K. (2001). Teaching elementary science
        (8th ed.).Washington: Wadsworth Publishing Company.
   Martin, D. J. (2006) Elementary science methods: A
         constructivist approach (4th Edition). Belmont, CA : Thomson Wadsworth.
   Abruscato, J. (1996). Teaching children science: A discovery
         approach (4th ed.). New York: Allyn & Bacon.
   Fleer, M., & Hardy. T. (2001). Science for children: Developing
        a personal approach to teaching (2nd Edition). Sydney: Prentice Hall.
   * * Malaysian Primary Science Syllabus
   Martin, R., Sexton, C.& Gerlovich, J. (2002). Teaching Science for all children-
          Methods for constructing understanding. Boston: Allyn and Bacon.
   Skamp, K. (2004). Teaching primary science constructively. Southbank, Victoria:
          Harcourt Brace.
   Yap,K.C., Toh,K.A., Goh,N.K. & Bak,H.K. (eds) (2004). Teaching Primary Science
            Singapore: Pearson Prentice Hall.
   Modul SCE3108

More Related Content

T1(1)

  • 1. 1. Rancangan Pelajaran Tujuan rancangan pelajaran Aspek yang perlu dipertimbangkan dalam rancangan pelajaran Rancangan pelajaran-tahunan, harian
  • 2. Perbincangan: 1. Bincangkan sebab utama guru perlu membuat rancangan pelajaran. 2. Bincangkan perkara-perkara yang perlu deri pertimbang semasa membuat rancangan pelajaran.
  • 3. Tugasan Lanjutan (ISL): Cari dalam internet atau sumber yang lain tentang perkara-perkara yang berikut: Apa itu refleksi? Bagaimana anda buat refleksi sebagai penilaian kendiri? Bagaimana anda menulis journal reflektif?
  • 4. 2. Objektif Pembelajaran (Rujuk kepada Kurikulum Sains Sekolah Rendah) Senaraikan kata kerja yang digunakan untuk menulis objektif pembelajaran Kategori kata kerja ini kepada domain: Kognitif, psikomotor dan affektif. Bezakan kata kerja eksplisit dan implisit Pilih satu topik dari buku teks sains SR. Tuliskan objektif pembelajaran untuk domain kognitif, psikomotor dan affektif di mana yang sesuai.
  • 5. 3. Penulisan Hasil Pembelajaran Perbezaan antara objektif dan hasil pembelajaran Objektif dan hasil pembelajaran dalam kurikulum sains sekolah rendah Ciri-ciri hasil pembelajaran yang baik Pembinaan hasil pembelajaran- Cuba bina satu objektif pembelajaran dan tiga hasil pembelajaran berdasarkan tajuk Pencemaran Air
  • 6. Tugasan Lanjutan (ISL): Cari maklumatdalam internet atau sumber yang lain Tentang Model-model pengajaran yang berikut: Format umum Model pengajaran konstruktivisme - Model Lima Fasa Needham Model pengajaran inkuiri - Kitar pembelajaran 4 Es dan 5 Es - Pengajaran induktif dan deduktif berasaskan inkuiri - Pengajaran berasaskan penyelesaian masalah Banding dan bezakan ciri-ciri model-model pengajaran ini dengan pengurusan grafik yang sesuai.
  • 7. Buku Rujukan Esler, W. K. & Esler, M. K. (2001). Teaching elementary science (8th ed.).Washington: Wadsworth Publishing Company. Martin, D. J. (2006) Elementary science methods: A constructivist approach (4th Edition). Belmont, CA : Thomson Wadsworth. Abruscato, J. (1996). Teaching children science: A discovery approach (4th ed.). New York: Allyn & Bacon. Fleer, M., & Hardy. T. (2001). Science for children: Developing a personal approach to teaching (2nd Edition). Sydney: Prentice Hall. * * Malaysian Primary Science Syllabus Martin, R., Sexton, C.& Gerlovich, J. (2002). Teaching Science for all children- Methods for constructing understanding. Boston: Allyn and Bacon. Skamp, K. (2004). Teaching primary science constructively. Southbank, Victoria: Harcourt Brace. Yap,K.C., Toh,K.A., Goh,N.K. & Bak,H.K. (eds) (2004). Teaching Primary Science Singapore: Pearson Prentice Hall. Modul SCE3108