Bab 3 ¨C Koordinasi dan Gerak Balas (Peranan Hormon)Qing Hao Chai
?
Bab 3 ¨C Koordinasi dan Gerak Balas
Peranan hormon dalam manusia
My presentation slides in 2017. I hope it can help you in understanding the course syllabus.
Program intervensi berfokus pada meningkatkan kemahiran pelajar dalam bidang bahasa Melayu, bahasa Inggeris, matematik dan sains melalui modul, bengkel dan latihan berstruktur. Program-program ini bertujuan meningkatkan kualiti dan kuantiti pelajar berpotensi lulus UPSR.
SCE1024 Fizik I. Menentukan sesaran, pecutan dan halaju bagi sesebuah objek.
By: Atifah Ruzana binti Abd Wahab, PPISMP Sains Ambilan Jun 2014, IPG Kampus Kent Tuaran Sabah
Teaching aids for students or teachers regarding chemistry for Form 4 students. Naphthalene is the common example use by teachers to describe the changes in states of matter. Included in the slides are the precautions steps in the heating and cooling experiments.
Dokumen tersebut memberikan informasi mengenai tatacara pemakaian pakaian dan peralatan Kadet Remaja Sekolah (KRS) di Malaysia. Terdapat beberapa jenis pakaian KRS untuk pegawai lelaki dan wanita bergantung kepada pangkat dan jabatan, mulai dari pakaian rasmi hingga pakaian sehari-hari. Dokumen juga menjelaskan etika yang harus dipatuhi oleh pegawai KRS ketika memakai seragam.
Sistem Pengurusan Pentaksiran Bersepadu (SPPB) KPM merupakan sistem bersepadu untuk menguruskan proses pentaksiran di sekolah. Ia terdiri daripada 13 modul untuk menguruskan pelbagai jenis pentaksiran termasuk pentaksiran bilik darjah, ujian akhir sesi, pentaksiran khas, dan pelaporan prestasi murid. SPPB membolehkan data pentaksiran dikumpul, disimpan dan dilaporkan secara sistematik untuk mem
Latihan Formula Ion & Formula Kimia (for students)Cikgu Ummi
?
This document contains information about chemical formulas and relative molecular/formula masses. It includes a list of common ions and their formulas. There are also exercises providing the chemical formulas of compounds and calculating their relative molecular/formula masses. Some example calculations shown include copper(II) chloride with a relative formula mass of 135 and potassium chloride with a relative formula mass of 74.5. The document appears to be teaching materials for a chemistry module covering chemical formulas and relative molecular/formula mass calculations.
Dokumen tersebut memberikan analisis pencapaian pentaksiran bilik darjah Tingkatan 3 di sekolah tersebut untuk pelbagai mata pelajaran seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains. Ia juga mengenal pasti punca-punca kelemahan murid dan mencadangkan program intervensi untuk meningkatkan pencapaian murid.
Dokumen tersebut membahas tentang pengoksidaan dan penurunan. Pengoksidaan adalah tindak balas yang melibatkan penambahan oksigen, penurunan elektron, atau peningkatan nomor pengoksidaan, sedangkan penurunan adalah tindak balas yang melibatkan kehilangan oksigen, penerimaan elektron, atau penurunan nomor pengoksidaan. Dokumen tersebut juga menjelaskan konsep reaksi redoks yang melibatkan peng
Program intervensi berfokus pada meningkatkan kemahiran pelajar dalam bidang bahasa Melayu, bahasa Inggeris, matematik dan sains melalui modul, bengkel dan latihan berstruktur. Program-program ini bertujuan meningkatkan kualiti dan kuantiti pelajar berpotensi lulus UPSR.
SCE1024 Fizik I. Menentukan sesaran, pecutan dan halaju bagi sesebuah objek.
By: Atifah Ruzana binti Abd Wahab, PPISMP Sains Ambilan Jun 2014, IPG Kampus Kent Tuaran Sabah
Teaching aids for students or teachers regarding chemistry for Form 4 students. Naphthalene is the common example use by teachers to describe the changes in states of matter. Included in the slides are the precautions steps in the heating and cooling experiments.
Dokumen tersebut memberikan informasi mengenai tatacara pemakaian pakaian dan peralatan Kadet Remaja Sekolah (KRS) di Malaysia. Terdapat beberapa jenis pakaian KRS untuk pegawai lelaki dan wanita bergantung kepada pangkat dan jabatan, mulai dari pakaian rasmi hingga pakaian sehari-hari. Dokumen juga menjelaskan etika yang harus dipatuhi oleh pegawai KRS ketika memakai seragam.
Sistem Pengurusan Pentaksiran Bersepadu (SPPB) KPM merupakan sistem bersepadu untuk menguruskan proses pentaksiran di sekolah. Ia terdiri daripada 13 modul untuk menguruskan pelbagai jenis pentaksiran termasuk pentaksiran bilik darjah, ujian akhir sesi, pentaksiran khas, dan pelaporan prestasi murid. SPPB membolehkan data pentaksiran dikumpul, disimpan dan dilaporkan secara sistematik untuk mem
Latihan Formula Ion & Formula Kimia (for students)Cikgu Ummi
?
This document contains information about chemical formulas and relative molecular/formula masses. It includes a list of common ions and their formulas. There are also exercises providing the chemical formulas of compounds and calculating their relative molecular/formula masses. Some example calculations shown include copper(II) chloride with a relative formula mass of 135 and potassium chloride with a relative formula mass of 74.5. The document appears to be teaching materials for a chemistry module covering chemical formulas and relative molecular/formula mass calculations.
Dokumen tersebut memberikan analisis pencapaian pentaksiran bilik darjah Tingkatan 3 di sekolah tersebut untuk pelbagai mata pelajaran seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains. Ia juga mengenal pasti punca-punca kelemahan murid dan mencadangkan program intervensi untuk meningkatkan pencapaian murid.
Dokumen tersebut membahas tentang pengoksidaan dan penurunan. Pengoksidaan adalah tindak balas yang melibatkan penambahan oksigen, penurunan elektron, atau peningkatan nomor pengoksidaan, sedangkan penurunan adalah tindak balas yang melibatkan kehilangan oksigen, penerimaan elektron, atau penurunan nomor pengoksidaan. Dokumen tersebut juga menjelaskan konsep reaksi redoks yang melibatkan peng
Dokumen tersebut membahas tentang suhu dan termometer. Menguraikan pengertian suhu, macam-macam skala termometer seperti Fahrenheit, Celsius, Reamur dan Kelvin, serta jenis pemuaian benda yaitu pemuaian benda padat, cair dan gas yang terjadi akibat perubahan suhu.
Physical quantities can be divided into base quantities and derived quantities. The base quantities are the fundamental quantities like mass, length, time, etc. that other quantities are derived from. Derived quantities are quantities that can be calculated from the base quantities, such as area, density, velocity. Measurement is an important part of scientific investigation. There are different types of errors like systematic error and random error that need to be considered when taking measurements to ensure accuracy and consistency. Proper analysis of data through identifying variables and presenting them in tables and graphs is also important in scientific investigation.
Physics is the study of natural phenomena and properties of matter. It involves understanding why hot coffee turns cold over time and how images are formed in mirrors. Key concepts in physics include forces, pressure, waves, electromagnetism, and physical quantities which are measured using instruments with varying levels of sensitivity, accuracy, and consistency. Sources of experimental error include zero errors, incorrect calibration, parallax errors, and inconsistent techniques.
This document outlines a print project with 17 parts to be completed. It involves printing for Clark and includes web and logo elements. The project will be completed in multiple stages numbered 1 through 17.
Archimedes was a famous Greek mathematician and scientist who lived in Syracuse, Sicily from around 287 BC to 212 BC. He died during the Roman siege of Syracuse when he was killed by Roman soldiers despite orders not to harm him. Archimedes was related to the tyrant who ruled Syracuse and known for his work in geometry and science.
The document proposes solutions to improve the north-facing garden wall of a house, including adding window boxes, rain barrels connected to drip irrigation, and two vertical garden walls between windows. The vertical garden walls would be wood frames with planted wire panels inside to provide solar shielding, heat shielding, and insulation. Proper plant care including fertilizer would keep the plants healthy. Grouping edible, ornamental, and herbaceous plants would provide beauty and food.
The document provides an overview of key concepts in economics. It discusses:
1) Economics is the study of choice under conditions of scarcity. Scarcity means that resources are insufficient to satisfy all wants and needs.
2) Scarcity applies at both the individual and societal level and forces trade-offs in how resources are allocated. Economists study how individuals and societies make choices.
3) There are different methods for allocating scarce resources in an economy, including traditional, command, and market-based approaches.
The document outlines 104 certificate courses and diploma courses offered by an educational institution. The courses range from 6 months to 4 years in duration and have eligibility requirements of 10th or 12th grade. Most certificate courses are 6 months to 2 semesters long while diploma courses are typically 1-2 years. The courses cover a wide variety of topics from accounting, web design, and photography for certificates and nursing, engineering, business for diplomas. Tuition fees are generally Rs. 5000-6000 with most courses having semester or annual patterns.
Quanto vale un percorso di coaching? Quanto costa un coach? Una ricerca della Comunit¨¤ di Pratica del Coaching di Milano (settembre2010) vuole suggerire le tariffe del coaching
Planned Parenthood outlines a 5 step social media strategy: 1) Redesign their user experience to make their site more engaging and enable social features; 2) Make the organization more transparent by sharing photos and discussions; 3) Reach out to users by hosting discussions, polls and soliciting feedback; 4) Listen to online conversations to understand trends and opinions; 5) Tailor future plans based on learnings from social media analytics and user feedback. The document provides examples of how to implement each step, such as enabling comments and discussions on different platforms, using analytics to identify popular content, and adjusting strategies over time.
2. Pengukuran dalam kehidupan seharian Pengukuran kualitatif adalah perkataan seperti berat atau panas Pengukuran kuantitatif melibatkan nombor (kuantiti) dan unit, dan bergantung kepada kebolehpercayaan alat pengukur keadaan berjaga-jaga oleh individu yang membuat pengukuran Suatu kuantiti fizik yang dinyatakan dalam suatu unit boleh ditukarkan untuk dinyatakan dalam unit yang lain.
3. Penukaran Unit 1 kg???? =????? 1000 g ??????????????????????? 1 liter?? =????? 1000 ml ??????????????????????? 1 km?? ? =??????1000 m 1 m = 100 cm 1 cm = 10 mm 1 minit = 60 saat ??????????????????????? 1 jam?? =???????60 minit ??????????????????????? 1 hari? =??????? 24 jam Sistem Unit International (SI)
4. Contoh : Tukar 5 km kepada m : Unit baru :5 km x 1,000 m =5,000 m km 2. Tukar 7,000 m kepada km Unit baru :7,000 m x 1 km =5 km 1000 m 3. Tukar 55.00 km/j kepada m/s 55.00 km x 1000 m x 1 j ___ = 15.28 m/s j 1 km 3600 s
5. Contoh : 4. Tukar 2 m 2 kepada cm 2 2 m 2 x 100 cm x 100 cm = 20,000 cm 2 m m 5. Tukar 300 cm 3 kepada m 3 300 cm 3 x 1 m x 1 m x 1 m = 0.0003 m 3 100 cm 100 cm 100 cm 6. Tukar 0.800 g/cm 3 kepada kg/m 3 0.800 g x 1 kg x 100 cm x 100 cm x 100 cm = 800 kg/m 3 cm 3 1000 g 1 m 1 m 1 m
6. Imbuhan SI Imbuhan Simbol Faktor daraban tera- T 10 12 giga- G 10 9 mega- M 10 6 kilo- k 10 3 desi- d 10 -1 senti- c 10 -2 mili- m 10 -3 mikro- ¦Ì 10 -6 nano- n 10 -9 piko- p 10 -12
7. Ujian konseptual 1. Susun dalam urutan menurun nilai-nilai berikut: 0.04710 Mm 4.71 km 0.00471 Gm 471000 m 0.00471 Gm 471000 m 0.04710 Mm 4.71 km 2. Susun dalam urutan menaik nilai-nilai berikut: 700 ¦Ì g 0.0007 kg 7000000 ng 700 ¦Ì g 7000000 ng 0.0007 kg
8. Bentuk Piawai A x 10 n di mana 1 ¡Ü A < 10 n ialah integer positif atau negatif (Ukuran yang kurang daripada 1, n bernilai negatif) Ukuran yang terlalu kecil atau terlalu besar ditulis dalam bentuk piawai supaya lebih ringkas, kemas dan mudah dibaca Jisim Bumi = 6 020 000 000 000 000 000 000 000 kg = 6.02 x 10 24 kg Diameter satu molekul minyak = 0.000 000 000 74 m = 7.4 x 10 -10 m
9. Numbers expressed in Powers-of-10 Notation Note : the exponent (power of 10) is increased by 1 for every place the decimal point is shifted to the left and is decreased by 1 by every place the decimal point is shifted to the right 247 2.47 x 10 2 186,000 1.86 x 10 5 4,705,000,000 4.705 x 10 9 602,200,000,000,000 6.022 x 10 14 0.025 2.5 x 10 -2 0.0000408 4.08 x 10 -5 0.00000010 1.0 x 10 -7 0.00000000000000016 1.6 x 10 -16
10. Had Pengukuran Kejituan (Accuracy) ¨C suatu ukuran sejauh mana sesuatu nilai yang diukur sama dengan nilai sebenar Kepersisan (Precision) ¨C suatu ukuran sejauh mana satu siri ukuran adalah hampir/sama antara sama lain
11. Contoh: Kejituan Siapa lebih jitu apabila mengukur sebuah buku yang mempunyai panjang sebenar 17.0cm? Susila : 17.0cm, 16.0cm, 18.0cm, 15.0cm Amalina: 15.5cm, 15.0cm, 15.2cm, 15.3cm
12. Contoh: Kepersisan Siapa lebih persis apabila mengukur buku panjang 17.0cm yang sama? Susan : 17.0cm, 16.0cm, 18.0cm, 15.0cm Amy: 15.5cm, 15.0cm, 15.2cm, 15.3cm
13. Contoh: Evaluate whether the following are precise , accurate or both . Tidak Jitu Tidak Persis Tidak Jitu Persis Jitu Persis
14. Precision and Accuracy Neither accurate nor precise Precise, but not accurate Precise AND accurate
15. Ralat dalam pengukuran Perbezaan antara suatu nilai pengukuran dengan nilai sebenar Contoh : arus sebenar I o yang mengalir melalui suatu mentol ialah, 2.0 A tetapi bacaan yang diambil pada suatu ammeter ialah 1.8 A Ralat bacaan ammeter = 2.0 ¨C 1.8 = 0.2 A Ralat = Nilai ukuran/experimen ¨C nilai sebenar
16. Ralat pada Alat Pengukur Bacaan yang diperoleh dengan alat pengukur mempunyai ketakpastian atau ralat Anggaran ralat alat pengukur Alat Pengukur Ralat Contoh Bacaan Pembaris ¡À 0.1 cm (10.0 ¡À 0.1) cm Angkup Vernier ¡À 0.01 cm (3.01 ¡À 0.01) cm Tolok skru Mikrometer ¡À 0.01 mm (1.41 ¡À 0.01)mm Jam randik ¡À 0.1 s (52.5 ¡À 0.1)s Termometer ¡À 0.5 o C (30.0 ¡À 0.5) o C Ammeter ¡À 0.1 A (1.7 ¡À 0.1)A Voltmeter ¡À 0.05 V (0.55 ¡À 0.05)V Silinder Penyukat ¡À 0.5 cm 3 (57.5 ¡À 0.5)cm 3
17. Ralat Bersistem ketidakpastian pengukuran yang disebabkan oleh alat, pemerhati atau persekitaran Saiz ralat sentiasa tetap, bacaan sentiasa lebih atau sentiasa kurang daripada nilai sebenar Punca-punca ralat bersistem: ralat sifar ralat ralat peribadi pemerhati ¨C batasan seseorang misalnya masa tindak balas ketidaksempurnaan alat ¨C alat ditentukurkan pada suhu atau medan magnet yang berlainan anggapan salah ¨C anggapan g = 9.81 ms -2 perubahan persekitaran luar ¨C seperti suhu, tekanan
18. Ralat Bersistem tidak boleh dihapuskan atau dikurangkan mengulangi bacaan yang diambil tetapi, ia boleh dikurangkan atau dihapuskan dengan: membuat perubahan dan merekabentuk semula eksperimen dengan mengambil kira semua perubahan yang mungkin wujud di dalam eksperimen tersebut ralat sifar ralat mengulangi eksperimen dengan menggunakan alat radas dan kaedah yang berbeza, contohnya menyemak masa yang diukur oleh jam randik dengan menggunakan sebuah jam lain menjalankan eksperimen dengan lebih cermat, contohnya menyemak ralat sifar tolok skru mikrometer
19. Ralat Rawak ketidakpastian pengukuran yang disebabkan oleh pemerhati semasa membuat pengukuran nilai yang diukur kadang kala lebih besar atau kadang kala kurang daripada nilai sebenar, iaitu ralat positif atau ralat negatif Punca-punca ralat rawak: salah membaca skala salah membilang ayunan salah tekanan yang dikenakan apabila menggunakan mikrometer ralat paralaks dapat dikurangkan dengan mengulangi bacaan dan mengambil min bacaan-bacaannya
20. Kejituan, kepersisan dan kepekaan Kejituan suatu pengukuran boleh ditambahkan dengan pengulangan pengukuran mengelakkan ralat sifar mengelakkan ralat paralaks 2. Kepersisan suatu pengukuran boleh ditambahkan dengan menggunakan suatu kanta pembesar semasa membaca skala alat pengukur. 3. Kepekaan suatu alat pengukur dikatakan peka jika ia dapat mengesan perubahan yang kecil dalam kuantiti fizik yang diukur Satu miliammeter adalah peka daripada satu ammeter kerana perubahan arus 1 mA dapat dikesan oleh miliammeter tetapi tidak dapat dikesan oleh ammeter tolok skru mikrometer lebih peka daripada angkup vernier
21. Apakah nilai ukuran? Apakah nilai ukuran? Apakah nilai ukuran? Pengukuran mana yang paling jitu/baik? Angka Bererti (Significant Figures) Nilai ukuran 0.607 m paling jitu sebab ia memberikan bilangan angka bererti paling banyak selepas titik perpuluhan
22. Angka Bererti Angka bererti dalam suatu pengukuran merangkumi semua digit yang diketahui, dan termasuk digit akhir yang dianggarkan menunjukkan kepersisan dan kejituan suatu pengukuran
24. Angka bukan sifar adalah angka bererti 3456 ¨C 4 angka bererti Sifar antara dua angka bukan sifar adalah angka bererti 403 ¨C 3 angka bererti 16.07 ¨C 4 angka bererti Sifar selepas titik perpuluhan adalah angka bererti 9.300 ¨C 4 angka bererti Peraturan mengira Angka Bererti
25. Sifar pada permulaan suatu nombor perpuluhan bukan angka bererti (tujuan untuk menunjukkan kedudukan titik perpuluhan) 0.0486 ¨C 3 angka bererti 5. Sifar sebelah kanan suatu nilai merupakan atau mungkin bukan suatu angka bererti 150 ¨C 2 angka bererti jika nilai antara 140 dan 160 150 ¨C 3 angka bererti jika nilai antara 149 dan 151 Peraturan mengira Angka Bererti
26. Peraturan mengira Angka Bererti Terdapat dua situasi khas yang mempunyai angka bererti yang tak terhingga (infiniti) 1. Item yang dikira 23 orang atau 425 paku payung 2. Kuantiti yang ditakrif secara tepat 60 minit = 1 jam
27. Latihan Nyatakan bilangan angka bererti untuk yang berikut 1.0070 m ? 5 AB 17.10 kg ? 4 AB 100,890 L ? 4 @ 5 AB 3.29 x 10 3 s ? 3 AB 0.0054 cm ? 2 AB 320 mL ? 2 @ 3 AB 5 epal ? infiniti Nilai pengukuran Nilai yang dikira
28. Angka Bererti dalam Pengiraan 1. Penambahan/penolakan jawapan akhir yang didapati seharusnya mempunyai bilangan tempat perpuluhan seperti yang terdapat pada pengukuran yang mempunyai tempat perpuluhan paling sedikit 2.33 cm 5.232 cm + 3.0 cm - 2.35 cm 5.33 cm = 3.3 cm 2.882 = 2.88 cm
29. Angka Bererti dalam Pengiraan 1. Pendaraban/pembahagian jawapan akhir yang didapati seharusnya mempunyai bilangan angka bererti seperti yang terdapat ukuran yang mempunyai bilangan angka bererti yang paling sedikit 4.85 cm x 0.337 cm = 1.63445 = 1.63 cm 2 11.5 kg ¡Â 1.637 m 3 = 7.025045816 = 7.03 kgm -3
30. 3.24 m x 7.0 m Pengiraan Drp kalkulator : Jawapan 22.68 m 2 23 m 2 100.0 g ¡Â 23.7 cm 3 4.219409283 g/cm 3 4.22 g/cm 3 0.02 cm x 2.371 cm 0.04742 cm 2 0.05 cm 2 710 m ¡Â 3.0 s 236.6666667 m/s 240 m/s 1818.2 kg x 3.23 m 5872.786 kgm 5870 kgm 1.030 g x 2.87 mL 2.9561 g/mL 2.96 g/mL Latihan 2.4 m x 1.25 m 3 m 2 3.0 m 2
31. Angka Bererti dalam Pengiraan Syarat Pembundaran jawapan yang dikira tidak boleh lebih persis daripada pengukuran yang paling kurang persis, jadi nilai yang dikira perlu dibundarkan Jika digit itu 5 atau lebih (bermakna 5,6,7,8,9) - Tambahkan 1 kepada digit di nilai tempat yang hendak dibundarkan Jika digit itu kurang daripada 5 (bermakna 4,3,2,1,0) - Kekalkan digit di nilai tempat yang hendak dibundarkan Satu atau lebih angka bererti harus dikekalkan sepanjang suatu pengiraan dan hanya dibundarkan pada peringkat /jawapan akhir
32. Latihan Bundarkan kepada bilangan angka bererti yang dinyatakan 26.142 (3AB) 26.1 10.063 (3AB) 10.1 0.0997 (2AB) 0.10 5.70 x 365 (2AB) 2100
34. Base SI Units Quantity Unit Symbol Length meter m Mass kilogram kg Temperature kelvin K Time second s Amount of Substance mole mol Luminous Intensity candela cd Electric Current ampere a
35. Derived SI Units (examples) Quantity unit Symbol Volume cubic meter m 3 Density kilograms per cubic meter kg/m 3 Speed meter per second m/s Newton kg m/ s 2 N Energy Joule (kg m 2 /s 2 ) J Pressure Pascal (kg/(ms 2 ) Pa
Editor's Notes
#4: International System of Units Metric system is now revised and named as the International System of Units (SI), as of 1960 It has simplicity, and is based on 10 or multiples of 10 7 base units , but only five commonly used in chemistry: meter, kilogram, kelvin, second, and mole.
#7: Imbuhan (awalan) yang mewakili faktor daraban digunakan untuk magnitud-magnitud ukuran yang besar dan kecil dalam unit SI. Tera, giga dan kilo digunakan untuk magnitud ukuran yang besar manakala senti, mili dan mikro digunakan untuk magnitud yang kecil.
#11: Jika perbezaan (atau ralat) antara suatu nilai pengukuran dan nilai sebenar adalah kecil, maka pengukuran itu dikatakan jitu.
#16: Suatu bacaan adalah lebih jitu jika peratusan ralat lebih kecil
#17: Suatu bacaan adalah lebih jitu jika peratusan ralat lebih kecil
#22: Angka bererti menunjukkan darjah kejituan sesuatu alat pengukur
#23: tidak ada pengukuran fizikal yang tepat. Semasa pengukuran dilakukan, anggaran selalunya dibuat terhadap digit yang akhir bagi bacaan tersebut.. Oleh itu, ianya tidak pasti atau tidak tentu. Walau bagaimanapun, pada kebiasaannya, digit yang tidak tentu ini perlu dicatatkan bersama-sama dengan angka yang yang diketahui, kerana ianya memberikan maklumat yang bermakna mengenai kuantiti yang sedang diukur. Setiap digit yang dicatatkan, termasuk yang tidak tentu itu, dikenali sebagai angka bererti.
#24: The more significant figures a value carries, the higher is the degree of precision. Example: Three measurement of the length of the same object are recorded as follows: 32 mm (using ruler), 32.4 mm (using vernier caliper), 32.36 mm (using micrometer screw gauge) >> 32.32 mm is the most precise and accurate
#31: calculator may also sometimes give too few significant figures