ºÝºÝߣ

ºÝºÝߣShare a Scribd company logo
LES MÀQUINES
6è de Primària
MAS BOADELLA
LES MÀQUINES
Quan creus que va aparèixer la primera màquina?
Quines màquines coneixes?
Què és una màquina?
Quins canvis d’energia poden produir
les màquines?
Braç d’una persona
(e. química)
destral
tisores
arada
palanca
Vaixell de vela
(e. eòlica)
Cotxe, avió,etc
(e. química)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
Les màquines utilitzen energia per a funcionar.
Una màquina és una peça o un conjunt de peces
amb capacitat de transformar un tipus d’energia en
un altre tipus d’energia; o bé transformar l’energia en
treball; o bé aprofitar una força per tal de produir
algun efecte en els cossos.
ACTIVITAT: Escriu exemples de forces que provoquin
els efectes següents:
-una deformació.
-posar en moviment un cos que està en repòs.
-aturar un moviment.
MÀQUINES SIMPLES
Són mecanismes molt senzills, que molt sovint
funcionen amb energia humana o animal.
Són exemples de
màquines simples:
la palanca
el pla inclinat
el torn
el cargol
el tascó
la politja
ACTIVITATS: Identifica verbalment les màquines
simples d’aquesta diapositiva.
Escriu cinc noms d’estris o eines d’ús quotidià que siguin
màquines simples.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
MÀQUINES SIMPLES
LA PALANCA: és un eix rígid que es mou
recolzat sobre un punt de suport, el fulcre.
Palanca de primer gènere: el punt de suport (o fulcre) està entre la
potència i la resistència.
Palanca de segon gènere: la resistència està entre el punt de
suport (o fulcre) i la potència.
Palanca de tercer gènere: la potència està entre la resistència i el
punt de suport (o fulcre) .
https://www.youtube.com/watch?v=eqdJz8gL0CQ
http://www.primaria.librosvivos.net/5EP_Cono_cas_ud7_La_palanca_8.html
ACTIVITAT: Classifica en una taula palanques de
primer, segon i tercer gènere, que utilitzem en la vida
quotidiana:
Primer gènere Segon Gènere Tercer Gènere
Balanci
Tenalles
Tisores
Martell per
treure un clau
Balança de plats
Trencanous
Carretó
Obreampolles
Rems de barca
Tirabuixó
Pinces
Sacagrapes
Martell per clavar un
clau
grapadora
ACTIVITAT: Explica on haurà de fer menys esforç la
nena per aixecar el pes.
ACTIVITAT: Observa cada imatge i pensa quin tipus
de palanca és.
Dibuixa-les, escriu el nom de cada estri i senyala en cada
cas la potència, la resistència i el fulcre. Desprès indica de
quin gènere és la palanca.
http://tecnotec.es/TECNOTOES/palanques/tipuspalanques2.htm
ACTIVITAT: El Pla Inclinat ( la Rampa).
Recorda, segur que has vist alguna situació
en la que s’utilitzi una rampa (pla inclinat).
Es fa un muntatge per aixecar un pes,
primer verticalment i desprès amb una rampa
(PLA INCLINAT), amb dues inclinacions diferents.
Es mesura la força que cal fer per aixecar el pes
amb un dinamòmetre.
OBSERVACIONS:
•Utilitzant un pla inclinat és necessita menys força que per aixecar un pes
verticalment.
•Com més inclinat és el pla més força es fa. Com menys inclinat és el pla, menys
força es necessita.
MÀQUINES COMPOSTES
Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines
simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Realitzarem un conjunt de muntatges al laboratori per
deduir algunes lleis del seu funcionament i anotarem les
observacions.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb
engranatges i les conclusions són:
•Els engranatges són rodes dentades que si estan en contacte, en fer girar una, el moviment es
transmet a l’altra.
•Els engranatges que estan en contacte giren en sentit contrari i de forma alterna: dreta, esquerra,
dreta,..
•Les deduccions anteriors es compleixen igual tant si tots els engranatges estan en vertical com si
estan en horitzontal, i també si estan combinats en vertical i en horitzontal.
•Gràcies a un EIX GIRATÒRI es pot fer que dos engranatges, que no es toquen, girin a l’hora i en el
mateix sentit; un gir d’un engranatge provoca també un sol, gir de l’altre.
•Si hi ha diversos engranatges connectats per eix o per contacte , els que estan connectats a través
d’un eix giratori sempre ho fan en el mateix sentit i fan el mateix nombre de voltes. Si estan units
per contacte, giren en sentit contrari i el nombre de voltes depèn del tamany ( nombre de dents) de
cada engranatge.
ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb
politges i les conclusions són:
•Hem observat que les politges, igual que els engranatges, si no estan en contacte
no transmeten el moviment d’una a l’altra.
•He comprovat que unint les politges amb una corretja, el moviment es transmet
d’una a l’altra.
•Les politges giren les dues en el mateix sentit, que és el sentit en que fem girar la
maneta.
•Les politges giren en el mateix sentit però no a la mateixa velocitat , doncs la més
petita dona més voltes que la gran.
•Hem descobert que si unint dues politges amb una corretja creuada, giren en sentit
contrari.
•Connectant varies politges poden elevar un pes.
Ìý
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Contestaràs algunes preguntes:
ACTIVITAT 1 : Observa aquests mecanismes.
Quantes dents té la roda petita? I la gran? Si la roda gran fa
una volta, quantes voltes farà la roda petita.
ACTIVITAT 2 : Observa aquests
mecanismes. Les rodes tenen 24, 12 i 18
dents respectivament.
Si la roda de 24 dents dona una volta,
quantes voltes donaran les altres?
ACTIVITAT 3 : Observa aquests mecanismes.
Si la roda número 1 dona una volta, quantes
voltes donaran la 2, la 3 i la 4?
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Explica com es transmet el moviment en cadascun d’ells.
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes , com es transmet
el moviment en cadascun d’ells? Quina és la diferència?
Les tisores: consistents en
dues palanques i dos tascons.
La grua: que combina el
mecanisme del torn i el de la
politja.
La bicicleta:que fa servir el
mecanisme del torn en els
pedals i el de la palanca per
accionar el sistema de frens.
•ÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌý
•ÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌý
Hi distingim:
-Dues o més rodes
dentades.
- Una roda i una
cremallera.
- Una o més rodes
dentades amb una cadena.
La màquina de vapor es va
inventar fa uns tres-
cents anys.
· Les maquines van fer
possible aprofitar
eficaçment la força del
vapor.
Van experimentar un
creixement espectacular.
· Avui, les màquines de
vapor estan gairebé en
desús.
1. Aprofita la força del vapor
per produir el moviment.
2. El vapor s´ introdueix a
pressió en un cilindre:Pistó.
3. El moviment del pistó fa
moure el mecanisme de la
roda..
4. Una corretja col·locada al seu
voltant i uns engranatges
transmeten el moviment de
la roda a diferents
màquines.
MÀQUINES COMPOSTES con motor.
Un motor és una màquina composta que rep alguna forma d’energia (elèctrica,
hidràulica, química,etc) i la transforma en energia cinètica (moviment) i aquest
moviment fa un treball.
MOTORS ELÈCTRICS
(Energía eléctrica) MOTORS COMBUSTIÓ
(Energía química)
Aparell que ajuda a fer un treball amb menor esforç mitjançant una transformació d’energia.
Les màquines reben algun tipus d’energia i la transformen en un altre tipus.
MÀQUINES SIMPLES
MÀQUINES
COMPOSTES
MÀQUINES AMB
ENGRANATGES
MÀQUINES AMB MOTORS
Són mecanismes molt senzills, que molt
sovint funcionen amb energia humana o
animal.
Són formades per moltes peces, algunes poden
ser màquines simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
Un motor és una màquina composta
que rep alguna forma d’energia
(eléctrica, hidráulica, química,etc) i la
transforma en energia cinètica
(moviment) i aquest moviment fa un
treball.
•la palanca
•el pla inclinat
•el torn
•el cargol
•el tascó
•la politja
Un engranatge és un sistema de peces
dentades que s’acoblen unes amb altres de
manera que quan una es mou transmet el
moviment a les altres.
1.Rodes dentades.
2.Cremalleres
3.Cadenes de transmissió
MOTORS
COMBUSTIÓ
(Energía química)
MOTORS
ELÈCTRICS
(Energía eléctrica)
Són els que
utilitzen
electricitat, d’una
pila, d’una bateria o
de la xarxa
eléctrica.
Són els que funcionen
cremant combustibles
com el carbó, el petroli i
els seus derivats , i el
gas natural.
LES MÀQUINES

More Related Content

What's hot (18)

T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2
Albert Albert
Ìý
T5 màquines i experiments-curs16-17
T5 màquines i  experiments-curs16-17T5 màquines i  experiments-curs16-17
T5 màquines i experiments-curs16-17
6sise
Ìý
El Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les MaquinesEl Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les Maquines
jribalt1
Ìý
Les màquines
Les màquinesLes màquines
Les màquines
Joan Camps Pons
Ìý
Politges
PolitgesPolitges
Politges
Glòria García García
Ìý
Màquines, eines i invents 4t b deft
Màquines, eines i invents 4t b deftMàquines, eines i invents 4t b deft
Màquines, eines i invents 4t b deft
jnavarr9
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Les forces i el moviment
Les forces i el movimentLes forces i el moviment
Les forces i el moviment
Toni Gomez
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Les maquines simples
Les maquines simplesLes maquines simples
Les maquines simples
lelescd
Ìý
Unitat 3
Unitat 3Unitat 3
Unitat 3
pmodol
Ìý
Màquines simples
Màquines simplesMàquines simples
Màquines simples
delgjuana
Ìý
T5 màquines i experiments-curs15-16
T5 màquines i  experiments-curs15-16T5 màquines i  experiments-curs15-16
T5 màquines i experiments-curs15-16
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2
Albert Albert
Ìý
T5 màquines i experiments-curs16-17
T5 màquines i  experiments-curs16-17T5 màquines i  experiments-curs16-17
T5 màquines i experiments-curs16-17
6sise
Ìý
El Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les MaquinesEl Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les Maquines
jribalt1
Ìý
Màquines, eines i invents 4t b deft
Màquines, eines i invents 4t b deftMàquines, eines i invents 4t b deft
Màquines, eines i invents 4t b deft
jnavarr9
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Les forces i el moviment
Les forces i el movimentLes forces i el moviment
Les forces i el moviment
Toni Gomez
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Les maquines simples
Les maquines simplesLes maquines simples
Les maquines simples
lelescd
Ìý
Unitat 3
Unitat 3Unitat 3
Unitat 3
pmodol
Ìý
Màquines simples
Màquines simplesMàquines simples
Màquines simples
delgjuana
Ìý
T5 màquines i experiments-curs15-16
T5 màquines i  experiments-curs15-16T5 màquines i  experiments-curs15-16
T5 màquines i experiments-curs15-16
6sise
Ìý

Similar to T5 màquines- (19)

T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines-experiments
T5 màquines-experimentsT5 màquines-experiments
T5 màquines-experiments
6sise
Ìý
T5 màquines- experiments
T5 màquines- experimentsT5 màquines- experiments
T5 màquines- experiments
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Les màquines 6è B
Les màquines 6è BLes màquines 6è B
Les màquines 6è B
pompeufabramollerussa
Ìý
Les màquines 6è
Les màquines 6èLes màquines 6è
Les màquines 6è
Joan Camps Pons
Ìý
Power point medi2
Power point medi2Power point medi2
Power point medi2
mambla
Ìý
Les màquines 6è b
Les màquines 6è bLes màquines 6è b
Les màquines 6è b
pompeufabramollerussa
Ìý
Les màquines 6è A
Les màquines 6è ALes màquines 6è A
Les màquines 6è A
pompeufabramollerussa
Ìý
Maquines Compostes
Maquines CompostesMaquines Compostes
Maquines Compostes
psaura
Ìý
Les màquines
 Les màquines Les màquines
Les màquines
mambla
Ìý
Tema 5.
Tema 5.Tema 5.
Tema 5.
mambla
Ìý
MECANISMES
MECANISMESMECANISMES
MECANISMES
mabr36
Ìý
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacionMàquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
jaumenicolaumiralles2
Ìý
U3 les màquines simples
U3 les màquines simplesU3 les màquines simples
U3 les màquines simples
kondemasti
Ìý
MECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENT
MECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENTMECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENT
MECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENT
Dolors Cubí
Ìý
Medi tema 7 (carlota)
Medi tema 7 (carlota)Medi tema 7 (carlota)
Medi tema 7 (carlota)
juanacorriols
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines-experiments
T5 màquines-experimentsT5 màquines-experiments
T5 màquines-experiments
6sise
Ìý
T5 màquines- experiments
T5 màquines- experimentsT5 màquines- experiments
T5 màquines- experiments
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Les màquines 6è
Les màquines 6èLes màquines 6è
Les màquines 6è
Joan Camps Pons
Ìý
Power point medi2
Power point medi2Power point medi2
Power point medi2
mambla
Ìý
Maquines Compostes
Maquines CompostesMaquines Compostes
Maquines Compostes
psaura
Ìý
Les màquines
 Les màquines Les màquines
Les màquines
mambla
Ìý
Tema 5.
Tema 5.Tema 5.
Tema 5.
mambla
Ìý
MECANISMES
MECANISMESMECANISMES
MECANISMES
mabr36
Ìý
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacionMàquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
jaumenicolaumiralles2
Ìý
U3 les màquines simples
U3 les màquines simplesU3 les màquines simples
U3 les màquines simples
kondemasti
Ìý
MECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENT
MECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENTMECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENT
MECANISMES DE TRANSMISSIÓ DEL MOVIMENT
Dolors Cubí
Ìý
Medi tema 7 (carlota)
Medi tema 7 (carlota)Medi tema 7 (carlota)
Medi tema 7 (carlota)
juanacorriols
Ìý

T5 màquines-

  • 1. LES MÀQUINES 6è de Primària MAS BOADELLA
  • 2. LES MÀQUINES Quan creus que va aparèixer la primera màquina? Quines màquines coneixes? Què és una màquina?
  • 3. Quins canvis d’energia poden produir les màquines? Braç d’una persona (e. química) destral tisores arada palanca Vaixell de vela (e. eòlica) Cotxe, avió,etc (e. química) moviment (e. cinètica) moviment (e. cinètica) moviment (e. cinètica) Les màquines utilitzen energia per a funcionar.
  • 4. Una màquina és una peça o un conjunt de peces amb capacitat de transformar un tipus d’energia en un altre tipus d’energia; o bé transformar l’energia en treball; o bé aprofitar una força per tal de produir algun efecte en els cossos. ACTIVITAT: Escriu exemples de forces que provoquin els efectes següents: -una deformació. -posar en moviment un cos que està en repòs. -aturar un moviment.
  • 5. MÀQUINES SIMPLES Són mecanismes molt senzills, que molt sovint funcionen amb energia humana o animal. Són exemples de màquines simples: la palanca el pla inclinat el torn el cargol el tascó la politja ACTIVITATS: Identifica verbalment les màquines simples d’aquesta diapositiva. Escriu cinc noms d’estris o eines d’ús quotidià que siguin màquines simples. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
  • 6. MÀQUINES SIMPLES LA PALANCA: és un eix rígid que es mou recolzat sobre un punt de suport, el fulcre. Palanca de primer gènere: el punt de suport (o fulcre) està entre la potència i la resistència. Palanca de segon gènere: la resistència està entre el punt de suport (o fulcre) i la potència. Palanca de tercer gènere: la potència està entre la resistència i el punt de suport (o fulcre) . https://www.youtube.com/watch?v=eqdJz8gL0CQ http://www.primaria.librosvivos.net/5EP_Cono_cas_ud7_La_palanca_8.html
  • 7. ACTIVITAT: Classifica en una taula palanques de primer, segon i tercer gènere, que utilitzem en la vida quotidiana: Primer gènere Segon Gènere Tercer Gènere Balanci Tenalles Tisores Martell per treure un clau Balança de plats Trencanous Carretó Obreampolles Rems de barca Tirabuixó Pinces Sacagrapes Martell per clavar un clau grapadora
  • 8. ACTIVITAT: Explica on haurà de fer menys esforç la nena per aixecar el pes.
  • 9. ACTIVITAT: Observa cada imatge i pensa quin tipus de palanca és. Dibuixa-les, escriu el nom de cada estri i senyala en cada cas la potència, la resistència i el fulcre. Desprès indica de quin gènere és la palanca. http://tecnotec.es/TECNOTOES/palanques/tipuspalanques2.htm
  • 10. ACTIVITAT: El Pla Inclinat ( la Rampa). Recorda, segur que has vist alguna situació en la que s’utilitzi una rampa (pla inclinat). Es fa un muntatge per aixecar un pes, primer verticalment i desprès amb una rampa (PLA INCLINAT), amb dues inclinacions diferents. Es mesura la força que cal fer per aixecar el pes amb un dinamòmetre. OBSERVACIONS: •Utilitzant un pla inclinat és necessita menys força que per aixecar un pes verticalment. •Com més inclinat és el pla més força es fa. Com menys inclinat és el pla, menys força es necessita.
  • 11. MÀQUINES COMPOSTES Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines simples, o engranatges, o motors. Utilitzen diverses formes d’energia. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes. Realitzarem un conjunt de muntatges al laboratori per deduir algunes lleis del seu funcionament i anotarem les observacions. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
  • 12. ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb engranatges i les conclusions són: •Els engranatges són rodes dentades que si estan en contacte, en fer girar una, el moviment es transmet a l’altra. •Els engranatges que estan en contacte giren en sentit contrari i de forma alterna: dreta, esquerra, dreta,.. •Les deduccions anteriors es compleixen igual tant si tots els engranatges estan en vertical com si estan en horitzontal, i també si estan combinats en vertical i en horitzontal. •Gràcies a un EIX GIRATÃ’RI es pot fer que dos engranatges, que no es toquen, girin a l’hora i en el mateix sentit; un gir d’un engranatge provoca també un sol, gir de l’altre. •Si hi ha diversos engranatges connectats per eix o per contacte , els que estan connectats a través d’un eix giratori sempre ho fan en el mateix sentit i fan el mateix nombre de voltes. Si estan units per contacte, giren en sentit contrari i el nombre de voltes depèn del tamany ( nombre de dents) de cada engranatge.
  • 13. ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb politges i les conclusions són: •Hem observat que les politges, igual que els engranatges, si no estan en contacte no transmeten el moviment d’una a l’altra. •He comprovat que unint les politges amb una corretja, el moviment es transmet d’una a l’altra. •Les politges giren les dues en el mateix sentit, que és el sentit en que fem girar la maneta. •Les politges giren en el mateix sentit però no a la mateixa velocitat , doncs la més petita dona més voltes que la gran. •Hem descobert que si unint dues politges amb una corretja creuada, giren en sentit contrari. •Connectant varies politges poden elevar un pes. Ìý
  • 14. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes. Contestaràs algunes preguntes: ACTIVITAT 1 : Observa aquests mecanismes. Quantes dents té la roda petita? I la gran? Si la roda gran fa una volta, quantes voltes farà la roda petita. ACTIVITAT 2 : Observa aquests mecanismes. Les rodes tenen 24, 12 i 18 dents respectivament. Si la roda de 24 dents dona una volta, quantes voltes donaran les altres? ACTIVITAT 3 : Observa aquests mecanismes. Si la roda número 1 dona una volta, quantes voltes donaran la 2, la 3 i la 4?
  • 15. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes. Explica com es transmet el moviment en cadascun d’ells.
  • 16. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes , com es transmet el moviment en cadascun d’ells? Quina és la diferència?
  • 17. Les tisores: consistents en dues palanques i dos tascons. La grua: que combina el mecanisme del torn i el de la politja. La bicicleta:que fa servir el mecanisme del torn en els pedals i el de la palanca per accionar el sistema de frens.
  • 18. •ÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌý •ÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌýÌý Hi distingim: -Dues o més rodes dentades. - Una roda i una cremallera. - Una o més rodes dentades amb una cadena.
  • 19. La màquina de vapor es va inventar fa uns tres- cents anys. · Les maquines van fer possible aprofitar eficaçment la força del vapor. Van experimentar un creixement espectacular. · Avui, les màquines de vapor estan gairebé en desús.
  • 20. 1. Aprofita la força del vapor per produir el moviment. 2. El vapor s´ introdueix a pressió en un cilindre:Pistó. 3. El moviment del pistó fa moure el mecanisme de la roda.. 4. Una corretja col·locada al seu voltant i uns engranatges transmeten el moviment de la roda a diferents màquines.
  • 21. MÀQUINES COMPOSTES con motor. Un motor és una màquina composta que rep alguna forma d’energia (elèctrica, hidràulica, química,etc) i la transforma en energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball. MOTORS ELÈCTRICS (Energía eléctrica) MOTORS COMBUSTIÓ (Energía química)
  • 22. Aparell que ajuda a fer un treball amb menor esforç mitjançant una transformació d’energia. Les màquines reben algun tipus d’energia i la transformen en un altre tipus. MÀQUINES SIMPLES MÀQUINES COMPOSTES MÀQUINES AMB ENGRANATGES MÀQUINES AMB MOTORS Són mecanismes molt senzills, que molt sovint funcionen amb energia humana o animal. Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines simples, o engranatges, o motors. Utilitzen diverses formes d’energia. Un motor és una màquina composta que rep alguna forma d’energia (eléctrica, hidráulica, química,etc) i la transforma en energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball. •la palanca •el pla inclinat •el torn •el cargol •el tascó •la politja Un engranatge és un sistema de peces dentades que s’acoblen unes amb altres de manera que quan una es mou transmet el moviment a les altres. 1.Rodes dentades. 2.Cremalleres 3.Cadenes de transmissió MOTORS COMBUSTIÓ (Energía química) MOTORS ELÈCTRICS (Energía eléctrica) Són els que utilitzen electricitat, d’una pila, d’una bateria o de la xarxa eléctrica. Són els que funcionen cremant combustibles com el carbó, el petroli i els seus derivats , i el gas natural. LES MÀQUINES