S6siseEl documento proporciona ejemplos de cómo añadir aclaraciones entre comas a oraciones, y luego pide completar tres oraciones con aclaraciones. También presenta un texto sin puntuación y pide puntuarlo correctamente con un lápiz de color.
Acl6siseUn grupo numeroso de maestros y alumnos participaron en una manifestación a las once y media de esta mañana en el patio de la escuela para protestar de las malas condiciones del patio de la escuela. El alcalde nació en la plaza del ayuntamiento para promocionar el deporte entre la juventud. Un delfín macho ha inaugurado un nuevo pabellón de gimnasia ayer por la tarde en el parque zoológico de nuestra ciudad aumentando, de esta manera, el numero de ejemplares de esta familia.
Comprensión oral: La conferencia6siseEl documento contiene preguntas sobre una conferencia sobre el coche del futuro. Raúl Gómez es el orador principal y asegura que el coche será totalmente eléctrico y autónomo. Gómez avanzará las partes de su conferencia, hablando primero sobre los avances tecnológicos actuales y luego analizando las tendencias futuras de la industria automotriz.
Comp. lectora el sonido6siseEl documento habla sobre la ciencia del sonido. Explica que todos los sonidos implican movimiento y que se transmiten a través del aire, como demostró Robert Boyle en el siglo XVII al encerrar un timbre sonando dentro de una campana de cristal y hacer el vacío, observando que el sonido dejaba de oírse. También menciona que el nivel de intensidad del sonido se mide en decibelios y proporciona ejemplos como una conversación de 50-65 dB y una taladradora de 100-120 dB.
La tertulia6siseEste documento contiene 10 preguntas sobre un programa de radio en el que se debate un tema de educación. Las preguntas identifican que el tema central es la educación, que el programa se produce los días de semana, y que discuten propuestas como aumentar el número de alumnos por aula y el papel de las asociaciones de padres y madres de alumnos.
1. LES MÀQUINES
Treball d’aula i Experiments al laboratori
6è de Primària
EP FOLCH i TORRES –Esplugues de Llobregat
2. LES MÀQUINES
Per pensar i discutir: coneixements previs:
Quan creus que va aparèixer la primera màquina?
Quines màquines coneixes?
Què és una màquina?
3. Quins canvis d’energia poden produir
les màquines?
Braç d’una persona
(e. bioquímica)
destral
tisores
arada
palanca
Vaixell de vela
(e. eòlica)
Cotxe, avió, etc.
que tenen motor
(e. química)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
Les màquines utilitzen energia per a funcionar.
4. Una màquina és una peça o un conjunt de peces
que podem transformar un tipus d’energia en un
altre tipus d’energia; o bé transformar l’energia en
treball; o bé aprofitar una força per tal de produir
algun efecte en els cossos.
ACTIVITAT: Escriu exemples de forces que provoquin
els efectes següents:
-una deformació.
-posar en moviment un cos que està en repòs.
-aturar un moviment.
LES MÀQUINES
http://www.edu365.cat/aulanet/comfuncionen/
5. LES MÀQUINES SIMPLES
Són mecanismes molt senzills, que molt sovint
funcionen amb energia humana o animal.
Són exemples de
màquines simples:
la palanca
el pla inclinat
el tascó
el cargol
la roda
el torn
la politja
ACTIVITATS: Identifica verbalment les màquines
simples d’aquesta diapositiva.
Escriu cinc noms d’estris o eines d’ús quotidià que siguin
màquines simples.
http://apliense.xtec.cat/prestatgeria/a8901109_795/llibre/index.php?section=1&page=-1
6. LA PALANCA: és una màquina simple que consisteix en un eix
rígid que es mou recolzat sobre un punt de suport, el fulcre.
https://sites.google.com/a/xtec.cat/maquines-simples-6ea/activitat-2/els-seus-aventatges
LES MÀQUINES SIMPLES
7. LES MÀQUINES SIMPLES : LA PALANCA
https://www.youtube.com/watch?v=eqdJz8gL0CQ
La Palanca pot ser de tres tipus:
8. Palanca de primer gènere: el punt de suport (o
fulcre) està entre la potència i la resistència.
Palanca de segon gènere: la resistència està
entre el punt de suport (o fulcre) i la potència.
Palanca de tercer gènere: la potència està entre
la resistència i el punt de suport (o fulcre) .
http://www.primaria.librosvivos.net/5EP_Cono_cas_ud7_La_palanca_8.html
Codi 120197
La Palanca pot ser de tres tipus:
LES MÀQUINES SIMPLES : LA PALANCA
9. ACTIVITAT: Classifica en una taula palanques de
primer, segon i tercer gènere, que utilitzem en la vida
quotidiana:
Primer gènere Segon Gènere Tercer Gènere
Balanci
Tenalles
Tisores
Martell per
treure un clau
Balança de plats
Rems de barca
Trencanous
Carretó
Obreampolles
Tirabuixó
Pinces
Sacagrapes
Martell per clavar un
clau
grapadora
MAQUINES SIMPLES :La Palanca .
10. ACTIVITAT: Explica on haurà de fer menys esforç la
nena per aixecar el pes.
MAQUINES SIMPLES :La Palanca .
11. ACTIVITAT: Observa cada imatge i pensa quin tipus
de palanca és.
Dibuixa-les, escriu el nom de cada estri i senyala en cada
cas la potència, la resistència i el fulcre. Desprès indica de
quin gènere és la palanca.
http://tecnotec.es/TECNOTOES/palanques/tipuspalanques2.htm
MAQUINES SIMPLES :La Palanca .
12. EL PLA INCLINAT : s’utilitza per elevar objectes amb menys
esforç.
EXPERIMENTS al LABORATORI : Construeix muntatges amb
plans inclinats com els de la fotografia. Aixeca un pes, primer
verticalment i desprès amb una rampa (PLA INCLINAT), amb dues
inclinacions diferents.
Mesura la força que cal fer per aixecar el pes, en cada cas, amb un
dinamòmetre.
Representa-ho a la llibreta.
LES MÀQUINES SIMPLES
13. EXPERIMENT al LABORATORI : El Pla Inclinat ( la
Rampa).
OBSERVACIONS – DEDUCCIONS dels experiments realitzats:
•Utilitzant un pla inclinat ( o rampa) es necessita menys força per
aixecar un pes, que per aixecar el mateix pes verticalment.
•Com més inclinat és el pla més força es fa. Com més horitzontal és el
pla inclinat, menys força es necessita.
•Si dues rampes són iguals de llargues, per aixecar el mateix pes, es fa
més força en la rampa que està més vertical.
14. LES MÀQUINES COMPOSTES
Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines
simples, o engranatges, o motors, etc.
Per a funcionar utilitzen diverses formes d’energia.
15. LES MÀQUINES COMPOSTES
ACTIVITATS: Observa aquests mecanismes. Són peces
simples que desprès formaran part de màquines compostes.
Realitzarem un conjunt de muntatges amb engranatges al
LABORATORI per deduir algunes lleis del seu funcionament i
anotarem les observacions.
16. EXPERIMENTS AL LABORATORI: Hem realitzat
muntatges amb ENGRANATGES i les conclusions són:
•Els engranatges són rodes dentades que si estan en contacte, en fer girar una,
el moviment es transmet a l’altra.
•Els engranatges que estan en contacte giren en sentit contrari i de forma
alterna: dreta, esquerra, dreta, esquerra,..
•Les deduccions anteriors es compleixen igual tant si tots els engranatges
estan en vertical com si estan en horitzontal, i també si estan combinats en
vertical i en horitzontal.
•Gràcies a un eix giratori es pot fer que dos engranatges, que no es toquen,
girin a l’hora i en el mateix sentit; un gir d’un engranatge provoca també un sol
gir de l’altre.
•Si hi ha diversos engranatges connectats per eix o per contacte , els que estan
connectats a través d’un eix giratori, en girar ho fan en el mateix sentit i fan el
mateix nombre de voltes. Si estan units per contacte, giren en sentit contrari i
el nombre de voltes depèn del tamany ( nombre de dents) de cada engranatge.
18. EXPERIMENTS AL LABORATORI: Hem construït
mecanismes amb POLITGES i les conclusions són:
•Hem observat que les politges, igual que els engranatges, poden transmeten el
moviment d’una a l’altra.
•Per transmetre el moviment les politges han d’estar connectades amb una corretja,
així el moviment es transmet d’una a l’altra.
•Les politges giren les dues en el mateix sentit, que és el sentit en que fem girar la
maneta.
•Les politges giren en el mateix sentit però no a la mateixa velocitat , doncs la politja
més petita dona més voltes que la politja gran.
•Hem descobert que si unint dues politges amb una corretja creuada, giren en sentit
contrari.
•Connectant varies politges poden elevar un pes.
20. ACTIVITATS: Observa aquests mecanismes.
Contestaràs algunes preguntes:
ACTIVITAT 1 : Observa aquests mecanismes.
Quantes dents té l’engranatge petit? I el gran? Si
l’engranatge gran fa una volta, quantes voltes farà
l’engranatge petit.
ACTIVITAT 2 : Observa aquests
mecanismes. Els engranatges tenen 24,
12 i 18 dents respectivament.
Si l’engranatge de 24 dents dona una
volta, quantes voltes donaran els
altres?
ACTIVITAT 3 : Observa aquests mecanismes.
L’engranatge 1 i el 2 estan en contacte.
L’engranatge 2 i el 3 estan units per un eix giratori.
L’engranatge 3 i el 4 estan en contacte.
Si l’engranatge número 1 dona una volta, quantes
voltes donaran el 2, el 3 i el 4?
22. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes , com es transmet
el moviment en cadascun d’ells? Quina és la diferència?
23. LES MÀQUINES COMPOSTES amb motor.
Un motor és una màquina composta que rep alguna forma
d’energia (elèctrica, hidràulica, química,etc) i la transforma en
energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball.
MOTORS ELÈCTRICS
(Energia elèctrica)
MOTORS COMBUSTIÓ
(Energia química)
24. Aparell que ajuda a fer un treball amb menor esforç mitjançant una transformació d’energia.
Les màquines reben algun tipus d’energia i la transformen en un altre tipus.
MÀQUINES SIMPLES
MÀQUINES
COMPOSTES
MÀQUINES AMB
ENGRANATGES
MÀQUINES AMB MOTORS
Són mecanismes molt senzills, que molt
sovint funcionen amb energia humana o
animal.
Són formades per moltes peces, algunes poden
ser màquines simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
Un motor és una màquina composta
que rep alguna forma d’energia
(eléctrica, hidráulica, química,etc) i la
transforma en energia cinètica
(moviment) i aquest moviment fa un
treball.
•la palanca
•el pla inclinat
•el torn
•el cargol
•el tascó
•la politja
Un engranatge és un sistema de peces
dentades que s’acoblen unes amb altres de
manera que quan una es mou transmet el
moviment a les altres.
1.Rodes dentades.
2.Cremalleres
3.Cadenes de transmissió
MOTORS
COMBUSTIÓ
(Energía química)
MOTORS
ELÈCTRICS
(Energía eléctrica)
Són els que
utilitzen
electricitat, d’una
pila, d’una bateria o
de la xarxa
elèctrica.
Són els que funcionen
cremant combustibles
com el carbó, el petroli i
els seus derivats , i el
gas natural.
LES MÀQUINES
25. https://www.youtube.com/watch?v=l_cc9Mgv3Ic&index=26&list=PL687CA85771A4D7D2
MÀQUINES : LA PALANCA
MÀQUINES : ENGRANATGES I TRASMISSIONS
https://www.youtube.com/watch?v=SC7Gj8qASqc&list=PL687CA85771A4D7D2&index=21
http://www.xtec.cat/ceipalber/ciencia/maquines/meines.htm
MÀQUINES : TOTES LES MÀQUINES SIMPLES I LES EINES
MÀQUINES , PER SABER MÉS
http://www.clarionweb.es/6_curso/c_medio/cm605/cm60501.htm