ºÝºÝߣ

ºÝºÝߣShare a Scribd company logo
LES MÀQUINES
Treball d’aula i Experiments al laboratori
6è de Primària
CEIP FOLCH i TORRES –Esplugues de Llobregat
LES MÀQUINES
Per pensar, coneixements previs:
Quan creus que va aparèixer la primera màquina?
Quines màquines coneixes?
Què és una màquina?
Quins canvis d’energia poden produir
les màquines?
Braç d’una persona
(e. bioquímica)
destral
tisores
arada
palanca
Vaixell de vela
(e. eòlica)
Cotxe, avió, etc.
(tenen motor)
(e. química)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
Les màquines utilitzen energia per a funcionar.
Una màquina és una peça o un conjunt de peces
amb capacitat de transformar un tipus d’energia en
un altre tipus d’energia; o bé transformar l’energia en
treball; o bé aprofitar una força per tal de produir
algun efecte en els cossos.
ACTIVITAT: Escriu exemples de forces que provoquin
els efectes següents:
-una deformació.
-posar en moviment un cos que està en repòs.
-aturar un moviment.
MÀQUINES SIMPLES
Són mecanismes molt senzills, que molt sovint
funcionen amb energia humana o animal.
Són exemples de
màquines simples:
la palanca
el pla inclinat
el tascó
el cargol
la roda
el torn
la politja
ACTIVITATS: Identifica verbalment les màquines
simples d’aquesta diapositiva.
Escriu cinc noms d’estris o eines d’ús quotidià que siguin
màquines simples.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
MÀQUINES SIMPLES
LA PALANCA: és un eix rígid que es mou recolzat sobre un punt
de suport, el fulcre.
MÀQUINES SIMPLES
https://www.youtube.com/watch?v=eqdJz8gL0CQ
MÀQUINES SIMPLES
Palanca de primer gènere: el punt de suport (o
fulcre) està entre la potència i la resistència.
Palanca de segon gènere: la resistència està
entre el punt de suport (o fulcre) i la potència.
Palanca de tercer gènere: la potència està entre
la resistència i el punt de suport (o fulcre) .
http://www.primaria.librosvivos.net/5EP_Cono_cas_ud7_La_palanca_8.html
Codi 120197
ACTIVITAT: Classifica en una taula palanques de
primer, segon i tercer gènere, que utilitzem en la vida
quotidiana:
Primer gènere Segon Gènere Tercer Gènere
Balanci
Tenalles
Tisores
Martell per
treure un clau
Balança de plats
Rems de barca
Trencanous
Carretó
Obreampolles
Tirabuixó
Pinces
Sacagrapes
Martell per clavar un
clau
grapadora
ACTIVITAT: Explica on haurà de fer menys esforç la
nena per aixecar el pes.
ACTIVITAT: Observa cada imatge i pensa quin tipus
de palanca és.
Dibuixa-les, escriu el nom de cada estri i senyala en cada
cas la potència, la resistència i el fulcre. Desprès indica de
quin gènere és la palanca.
http://tecnotec.es/TECNOTOES/palanques/tipuspalanques2.htm
EL PLA INCLINAT : s’utilitza per elevar objectes amb
menys esforç.
EXPERIMENT : Construeix muntatges amb plans inclinats com
els de la fotografia. Aixeca un pes, primer verticalment i desprès amb
una rampa (PLA INCLINAT), amb dues inclinacions diferents.
Mesura la força que cal fer per aixecar el pes, en cada cas, amb un
dinamòmetre.
Representa-ho a la llibreta.
EXPERIMENT : El Pla Inclinat ( la Rampa).
OBSERVACIONS - DEDUCCIONS:
•Utilitzant un pla inclinat ( o rampa) es necessita menys força per
aixecar un pes, que per aixecar el mateix pes verticalment.
•Com més inclinat és el pla més força es fa. Com més horitzontal
és el pla inclinat, menys força es necessita.
•Si dues rampes són iguals de llargues, per aixecar el mateix pes,
es fa més força en la rampa que està més vertical.
MÀQUINES COMPOSTES
Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines
simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Realitzarem un conjunt de muntatges al laboratori per
deduir algunes lleis del seu funcionament i anotarem les
observacions.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb
engranatges i les conclusions són:
•Els engranatges són rodes dentades que si estan en contacte, en fer girar una, el moviment es
transmet a l’altra.
•Els engranatges que estan en contacte giren en sentit contrari i de forma alterna: dreta, esquerra,
dreta,..
•Les deduccions anteriors es compleixen igual tant si tots els engranatges estan en vertical com si
estan en horitzontal, i també si estan combinats en vertical i en horitzontal.
•Gràcies a un EIX GIRATÒRI es pot fer que dos engranatges, que no es toquen, girin a l’hora i en el
mateix sentit; un gir d’un engranatge provoca també un sol, gir de l’altre.
•Si hi ha diversos engranatges connectats per eix o per contacte , els que estan connectats a través
d’un eix giratori sempre ho fan en el mateix sentit i fan el mateix nombre de voltes. Si estan units
per contacte, giren en sentit contrari i el nombre de voltes depèn del tamany ( nombre de dents) de
cada engranatge.
ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb
politges i les conclusions són:
•Hem observat que les politges, igual que els engranatges, si no estan en contacte no transmeten el
moviment d’una a l’altra.
•He comprovat que unint les politges amb una corretja, el moviment es transmet d’una a l’altra.
•Les politges giren les dues en el mateix sentit, que és el sentit en que fem girar la maneta.
•Les politges giren en el mateix sentit però no a la mateixa velocitat , doncs la més petita dona més
voltes que la gran.
•Hem descobert que si unint dues politges amb una corretja creuada, giren en sentit contrari.
•Connectant varies politges poden elevar un pes.
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Contestaràs algunes preguntes:
ACTIVITAT 1 : Observa aquests mecanismes.
Quantes dents té la roda petita? I la gran? Si la roda gran fa
una volta, quantes voltes farà la roda petita.
ACTIVITAT 2 : Observa aquests
mecanismes. Les rodes tenen 24, 12 i 18
dents respectivament.
Si la roda de 24 dents dona una volta,
quantes voltes donaran les altres?
ACTIVITAT 3 : Observa aquests mecanismes.
Si la roda número 1 dona una volta, quantes
voltes donaran la 2, la 3 i la 4?
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Explica com es transmet el moviment en cadascun d’ells.
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes , com es transmet
el moviment en cadascun d’ells? Quina és la diferència?
MÀQUINES COMPOSTES con motor.
Un motor és una màquina composta que rep alguna forma
d’energia (elèctrica, hidràulica, química,etc) i la transforma en
energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball.
MOTORS ELÈCTRICS
(Energía eléctrica)
MOTORS COMBUSTIÓ
(Energía química)
https://www.youtube.com/watch?v=l_cc9Mgv3Ic&index=26&list=PL687CA85771A4D7D2
MÀQUINES : LA PALANCA
MÀQUINES : ENGRANATGES I TRASMISSIONS
https://www.youtube.com/watch?v=SC7Gj8qASqc&list=PL687CA85771A4D7D2&index=21
http://www.xtec.cat/ceipalber/ciencia/maquines/meines.htm
MÀQUINES : TOTES LES MÀQUINES SIMPLES I LES EINES
MÀQUINES , PER SABER MÉS
Aparell que ajuda a fer un treball amb menor esforç mitjançant una transformació d’energia.
Les màquines reben algun tipus d’energia i la transformen en un altre tipus.
MÀQUINES SIMPLES
MÀQUINES
COMPOSTES
MÀQUINES AMB
ENGRANATGES
MÀQUINES AMB MOTORS
Són mecanismes molt senzills, que molt
sovint funcionen amb energia humana o
animal.
Són formades per moltes peces, algunes poden
ser màquines simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
Un motor és una màquina composta
que rep alguna forma d’energia
(eléctrica, hidráulica, química,etc) i la
transforma en energia cinètica
(moviment) i aquest moviment fa un
treball.
•la palanca
•el pla inclinat
•el torn
•el cargol
•el tascó
•la politja
Un engranatge és un sistema de peces
dentades que s’acoblen unes amb altres de
manera que quan una es mou transmet el
moviment a les altres.
1.Rodes dentades.
2.Cremalleres
3.Cadenes de transmissió
MOTORS
COMBUSTIÓ
(Energía química)
MOTORS
ELÈCTRICS
(Energía eléctrica)
Són els que
utilitzen
electricitat, d’una
pila, d’una bateria o
de la xarxa
eléctrica.
Són els que funcionen
cremant combustibles
com el carbó, el petroli i
els seus derivats , i el
gas natural.
LES MÀQUINES

More Related Content

What's hot (18)

T5 màquines i experiments
T5 màquines i  experimentsT5 màquines i  experiments
T5 màquines i experiments
6sise
Ìý
Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2
Albert Albert
Ìý
Moviments forces i màquines
Moviments forces i màquines Moviments forces i màquines
Moviments forces i màquines
Eva Puertes
Ìý
L’energia i les màquines
L’energia i les màquinesL’energia i les màquines
L’energia i les màquines
blogsescola
Ìý
Les maquines simples
Les maquines simplesLes maquines simples
Les maquines simples
lelescd
Ìý
Les MàQuines
Les MàQuinesLes MàQuines
Les MàQuines
PEPESTEL
Ìý
El Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les MaquinesEl Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les Maquines
jribalt1
Ìý
T5 màquines i experiments-curs15-16
T5 màquines i  experiments-curs15-16T5 màquines i  experiments-curs15-16
T5 màquines i experiments-curs15-16
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Maquines Simples
Maquines SimplesMaquines Simples
Maquines Simples
psaura
Ìý
T5 màquines i experiments-curs15-16
T5 màquines i  experiments-curs15-16T5 màquines i  experiments-curs15-16
T5 màquines i experiments-curs15-16
6sise
Ìý
T5 màquines-
T5 màquines-T5 màquines-
T5 màquines-
mmarti41
Ìý
Maquines simples ii
Maquines simples iiMaquines simples ii
Maquines simples ii
lelescd
Ìý
Les màquines
Les màquinesLes màquines
Les màquines
Joan Camps Pons
Ìý
T5 màquines i experiments
T5 màquines i  experimentsT5 màquines i  experiments
T5 màquines i experiments
6sise
Ìý
Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2Energia força-maquines 2
Energia força-maquines 2
Albert Albert
Ìý
Moviments forces i màquines
Moviments forces i màquines Moviments forces i màquines
Moviments forces i màquines
Eva Puertes
Ìý
L’energia i les màquines
L’energia i les màquinesL’energia i les màquines
L’energia i les màquines
blogsescola
Ìý
Les maquines simples
Les maquines simplesLes maquines simples
Les maquines simples
lelescd
Ìý
Les MàQuines
Les MàQuinesLes MàQuines
Les MàQuines
PEPESTEL
Ìý
El Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les MaquinesEl Funcionament De Les Maquines
El Funcionament De Les Maquines
jribalt1
Ìý
T5 màquines i experiments-curs15-16
T5 màquines i  experiments-curs15-16T5 màquines i  experiments-curs15-16
T5 màquines i experiments-curs15-16
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
Maquines Simples
Maquines SimplesMaquines Simples
Maquines Simples
psaura
Ìý
T5 màquines i experiments-curs15-16
T5 màquines i  experiments-curs15-16T5 màquines i  experiments-curs15-16
T5 màquines i experiments-curs15-16
6sise
Ìý
T5 màquines-
T5 màquines-T5 màquines-
T5 màquines-
mmarti41
Ìý
Maquines simples ii
Maquines simples iiMaquines simples ii
Maquines simples ii
lelescd
Ìý

Viewers also liked (8)

Método singapurMétodo singapur
Método singapur
zulmaisabel
Ìý
Greek Wrestling
Greek WrestlingGreek Wrestling
Greek Wrestling
ErasmusPlusHappens
Ìý
unluckmi Personal Brandingunluckmi Personal Branding
unluckmi Personal Branding
Camila Mata Salinas
Ìý
The Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its place
The Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its placeThe Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its place
The Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its place
Maria de los Angeles TRIGO
Ìý
Next Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value Proposition
Next Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value PropositionNext Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value Proposition
Next Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value Proposition
Human Capital Media
Ìý
Assessing user experience of e-books in academic libraries
Assessing user experience of e-books in academic librariesAssessing user experience of e-books in academic libraries
Assessing user experience of e-books in academic libraries
Tao Zhang
Ìý
Aurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak copia
Aurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak   copiaAurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak   copia
Aurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak copia
iazpiro1
Ìý
Chronic Superficial Venous insufficiency
Chronic Superficial Venous insufficiencyChronic Superficial Venous insufficiency
Chronic Superficial Venous insufficiency
Amena Yasmin
Ìý
Método singapurMétodo singapur
Método singapur
zulmaisabel
Ìý
unluckmi Personal Brandingunluckmi Personal Branding
unluckmi Personal Branding
Camila Mata Salinas
Ìý
The Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its place
The Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its placeThe Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its place
The Congressional PROMESA to put the uppity Commonwealth in its place
Maria de los Angeles TRIGO
Ìý
Next Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value Proposition
Next Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value PropositionNext Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value Proposition
Next Gen Learning Strategy: Elevating the Express Employee Value Proposition
Human Capital Media
Ìý
Assessing user experience of e-books in academic libraries
Assessing user experience of e-books in academic librariesAssessing user experience of e-books in academic libraries
Assessing user experience of e-books in academic libraries
Tao Zhang
Ìý
Aurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak copia
Aurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak   copiaAurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak   copia
Aurrerapenak medikuntzan, gaixotasun infekziosoak copia
iazpiro1
Ìý
Chronic Superficial Venous insufficiency
Chronic Superficial Venous insufficiencyChronic Superficial Venous insufficiency
Chronic Superficial Venous insufficiency
Amena Yasmin
Ìý

Similar to T5 màquines i experiments-curs15-16 (20)

T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines-experiments
T5 màquines-experimentsT5 màquines-experiments
T5 màquines-experiments
6sise
Ìý
T5 màquines- experiments
T5 màquines- experimentsT5 màquines- experiments
T5 màquines- experiments
6sise
Ìý
Les màquines 6è B
Les màquines 6è BLes màquines 6è B
Les màquines 6è B
pompeufabramollerussa
Ìý
Les màquines 6è
Les màquines 6èLes màquines 6è
Les màquines 6è
Joan Camps Pons
Ìý
Les màquines 6è A
Les màquines 6è ALes màquines 6è A
Les màquines 6è A
pompeufabramollerussa
Ìý
Les màquines 6è b
Les màquines 6è bLes màquines 6è b
Les màquines 6è b
pompeufabramollerussa
Ìý
Unitat 3
Unitat 3Unitat 3
Unitat 3
pmodol
Ìý
Economía aplicada al relato comercial hondureño
Economía aplicada al relato comercial hondureñoEconomía aplicada al relato comercial hondureño
Economía aplicada al relato comercial hondureño
yolidue
Ìý
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptxTEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
ANNAMARTINEZGONZALEZ
Ìý
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptxTEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
ANNAMARTINEZGONZALEZ
Ìý
MÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIA
MÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIAMÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIA
MÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIA
Silviatecno
Ìý
MÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT
MÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENTMÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT
MÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT
Lasilviatecno
Ìý
ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.
ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.
ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.
Lasilviatecno
Ìý
T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17
T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17
T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17
6sise
Ìý
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacionMàquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
jaumenicolaumiralles2
Ìý
T5 màquines
T5 màquinesT5 màquines
T5 màquines
6sise
Ìý
T5 màquines-experiments
T5 màquines-experimentsT5 màquines-experiments
T5 màquines-experiments
6sise
Ìý
T5 màquines- experiments
T5 màquines- experimentsT5 màquines- experiments
T5 màquines- experiments
6sise
Ìý
Les màquines 6è
Les màquines 6èLes màquines 6è
Les màquines 6è
Joan Camps Pons
Ìý
Unitat 3
Unitat 3Unitat 3
Unitat 3
pmodol
Ìý
Economía aplicada al relato comercial hondureño
Economía aplicada al relato comercial hondureñoEconomía aplicada al relato comercial hondureño
Economía aplicada al relato comercial hondureño
yolidue
Ìý
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptxTEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
ANNAMARTINEZGONZALEZ
Ìý
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptxTEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
TEMA 3_ MÀQUINES (1).pptx
ANNAMARTINEZGONZALEZ
Ìý
MÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIA
MÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIAMÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIA
MÀQUINES SIMPLES I MANIFESTACIONS DE L'NERGIA
Silviatecno
Ìý
MÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT
MÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENTMÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT
MÀQUINES SIMPLES, ENERGIA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT
Lasilviatecno
Ìý
ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.
ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.
ENERGIA, FORÇA, TREBALL, POTÈNCIA I RENDIMENT.
Lasilviatecno
Ìý
T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17
T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17
T3 energia-electricitat-circuits-curs16-17
6sise
Ìý
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacionMàquines i Mecanismes de 2n de la educacion
Màquines i Mecanismes de 2n de la educacion
jaumenicolaumiralles2
Ìý

More from 6sise (20)

Pla treball novena setmana
Pla treball novena setmanaPla treball novena setmana
Pla treball novena setmana
6sise
Ìý
U7
U7U7
U7
6sise
Ìý
SS
S
6sise
Ìý
Pla treball vuitena setmana (1)
Pla treball vuitena setmana (1)Pla treball vuitena setmana (1)
Pla treball vuitena setmana (1)
6sise
Ìý
AclAcl
Acl
6sise
Ìý
Pla treball setena setmana
Pla treball setena setmanaPla treball setena setmana
Pla treball setena setmana
6sise
Ìý
Pla treball sisena setmana
Pla treball sisena setmanaPla treball sisena setmana
Pla treball sisena setmana
6sise
Ìý
Comprensión oral: La conferenciaComprensión oral: La conferencia
Comprensión oral: La conferencia
6sise
Ìý
Comp. lectora el sonidoComp. lectora el sonido
Comp. lectora el sonido
6sise
Ìý
Pla treball cinquena setmana
Pla treball cinquena setmanaPla treball cinquena setmana
Pla treball cinquena setmana
6sise
Ìý
Pla treball 4
Pla treball 4Pla treball 4
Pla treball 4
6sise
Ìý
Pt3
Pt3Pt3
Pt3
6sise
Ìý
La tertuliaLa tertulia
La tertulia
6sise
Ìý
Edat Contemporània
Edat ContemporàniaEdat Contemporània
Edat Contemporània
6sise
Ìý
Pla treball segona setmana
Pla treball segona setmanaPla treball segona setmana
Pla treball segona setmana
6sise
Ìý
Cl
ClCl
Cl
6sise
Ìý
Pla de treball
Pla de treballPla de treball
Pla de treball
6sise
Ìý
Pla treball primera setmana.docx
Pla treball primera setmana.docxPla treball primera setmana.docx
Pla treball primera setmana.docx
6sise
Ìý
Comprensió oral
Comprensió oralComprensió oral
Comprensió oral
6sise
Ìý
COMPRENSIÓN LECTORA LAS TORTUGASCOMPRENSIÓN LECTORA LAS TORTUGAS
COMPRENSIÓN LECTORA LAS TORTUGAS
6sise
Ìý
Pla treball novena setmana
Pla treball novena setmanaPla treball novena setmana
Pla treball novena setmana
6sise
Ìý
U7
U7U7
U7
6sise
Ìý
SS
S
6sise
Ìý
Pla treball vuitena setmana (1)
Pla treball vuitena setmana (1)Pla treball vuitena setmana (1)
Pla treball vuitena setmana (1)
6sise
Ìý
AclAcl
Acl
6sise
Ìý
Pla treball setena setmana
Pla treball setena setmanaPla treball setena setmana
Pla treball setena setmana
6sise
Ìý
Pla treball sisena setmana
Pla treball sisena setmanaPla treball sisena setmana
Pla treball sisena setmana
6sise
Ìý
Comprensión oral: La conferenciaComprensión oral: La conferencia
Comprensión oral: La conferencia
6sise
Ìý
Comp. lectora el sonidoComp. lectora el sonido
Comp. lectora el sonido
6sise
Ìý
Pla treball cinquena setmana
Pla treball cinquena setmanaPla treball cinquena setmana
Pla treball cinquena setmana
6sise
Ìý
Pla treball 4
Pla treball 4Pla treball 4
Pla treball 4
6sise
Ìý
Pt3
Pt3Pt3
Pt3
6sise
Ìý
La tertuliaLa tertulia
La tertulia
6sise
Ìý
Edat Contemporània
Edat ContemporàniaEdat Contemporània
Edat Contemporània
6sise
Ìý
Pla treball segona setmana
Pla treball segona setmanaPla treball segona setmana
Pla treball segona setmana
6sise
Ìý
Cl
ClCl
Cl
6sise
Ìý
Pla de treball
Pla de treballPla de treball
Pla de treball
6sise
Ìý
Pla treball primera setmana.docx
Pla treball primera setmana.docxPla treball primera setmana.docx
Pla treball primera setmana.docx
6sise
Ìý
Comprensió oral
Comprensió oralComprensió oral
Comprensió oral
6sise
Ìý
COMPRENSIÓN LECTORA LAS TORTUGASCOMPRENSIÓN LECTORA LAS TORTUGAS
COMPRENSIÓN LECTORA LAS TORTUGAS
6sise
Ìý

T5 màquines i experiments-curs15-16

  • 1. LES MÀQUINES Treball d’aula i Experiments al laboratori 6è de Primària CEIP FOLCH i TORRES –Esplugues de Llobregat
  • 2. LES MÀQUINES Per pensar, coneixements previs: Quan creus que va aparèixer la primera màquina? Quines màquines coneixes? Què és una màquina?
  • 3. Quins canvis d’energia poden produir les màquines? Braç d’una persona (e. bioquímica) destral tisores arada palanca Vaixell de vela (e. eòlica) Cotxe, avió, etc. (tenen motor) (e. química) moviment (e. cinètica) moviment (e. cinètica) moviment (e. cinètica) Les màquines utilitzen energia per a funcionar.
  • 4. Una màquina és una peça o un conjunt de peces amb capacitat de transformar un tipus d’energia en un altre tipus d’energia; o bé transformar l’energia en treball; o bé aprofitar una força per tal de produir algun efecte en els cossos. ACTIVITAT: Escriu exemples de forces que provoquin els efectes següents: -una deformació. -posar en moviment un cos que està en repòs. -aturar un moviment.
  • 5. MÀQUINES SIMPLES Són mecanismes molt senzills, que molt sovint funcionen amb energia humana o animal. Són exemples de màquines simples: la palanca el pla inclinat el tascó el cargol la roda el torn la politja ACTIVITATS: Identifica verbalment les màquines simples d’aquesta diapositiva. Escriu cinc noms d’estris o eines d’ús quotidià que siguin màquines simples. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
  • 6. MÀQUINES SIMPLES LA PALANCA: és un eix rígid que es mou recolzat sobre un punt de suport, el fulcre.
  • 8. MÀQUINES SIMPLES Palanca de primer gènere: el punt de suport (o fulcre) està entre la potència i la resistència. Palanca de segon gènere: la resistència està entre el punt de suport (o fulcre) i la potència. Palanca de tercer gènere: la potència està entre la resistència i el punt de suport (o fulcre) . http://www.primaria.librosvivos.net/5EP_Cono_cas_ud7_La_palanca_8.html Codi 120197
  • 9. ACTIVITAT: Classifica en una taula palanques de primer, segon i tercer gènere, que utilitzem en la vida quotidiana: Primer gènere Segon Gènere Tercer Gènere Balanci Tenalles Tisores Martell per treure un clau Balança de plats Rems de barca Trencanous Carretó Obreampolles Tirabuixó Pinces Sacagrapes Martell per clavar un clau grapadora
  • 10. ACTIVITAT: Explica on haurà de fer menys esforç la nena per aixecar el pes.
  • 11. ACTIVITAT: Observa cada imatge i pensa quin tipus de palanca és. Dibuixa-les, escriu el nom de cada estri i senyala en cada cas la potència, la resistència i el fulcre. Desprès indica de quin gènere és la palanca. http://tecnotec.es/TECNOTOES/palanques/tipuspalanques2.htm
  • 12. EL PLA INCLINAT : s’utilitza per elevar objectes amb menys esforç. EXPERIMENT : Construeix muntatges amb plans inclinats com els de la fotografia. Aixeca un pes, primer verticalment i desprès amb una rampa (PLA INCLINAT), amb dues inclinacions diferents. Mesura la força que cal fer per aixecar el pes, en cada cas, amb un dinamòmetre. Representa-ho a la llibreta.
  • 13. EXPERIMENT : El Pla Inclinat ( la Rampa). OBSERVACIONS - DEDUCCIONS: •Utilitzant un pla inclinat ( o rampa) es necessita menys força per aixecar un pes, que per aixecar el mateix pes verticalment. •Com més inclinat és el pla més força es fa. Com més horitzontal és el pla inclinat, menys força es necessita. •Si dues rampes són iguals de llargues, per aixecar el mateix pes, es fa més força en la rampa que està més vertical.
  • 14. MÀQUINES COMPOSTES Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines simples, o engranatges, o motors. Utilitzen diverses formes d’energia. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes. Realitzarem un conjunt de muntatges al laboratori per deduir algunes lleis del seu funcionament i anotarem les observacions. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
  • 15. ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb engranatges i les conclusions són: •Els engranatges són rodes dentades que si estan en contacte, en fer girar una, el moviment es transmet a l’altra. •Els engranatges que estan en contacte giren en sentit contrari i de forma alterna: dreta, esquerra, dreta,.. •Les deduccions anteriors es compleixen igual tant si tots els engranatges estan en vertical com si estan en horitzontal, i també si estan combinats en vertical i en horitzontal. •Gràcies a un EIX GIRATÃ’RI es pot fer que dos engranatges, que no es toquen, girin a l’hora i en el mateix sentit; un gir d’un engranatge provoca també un sol, gir de l’altre. •Si hi ha diversos engranatges connectats per eix o per contacte , els que estan connectats a través d’un eix giratori sempre ho fan en el mateix sentit i fan el mateix nombre de voltes. Si estan units per contacte, giren en sentit contrari i el nombre de voltes depèn del tamany ( nombre de dents) de cada engranatge.
  • 16. ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb politges i les conclusions són: •Hem observat que les politges, igual que els engranatges, si no estan en contacte no transmeten el moviment d’una a l’altra. •He comprovat que unint les politges amb una corretja, el moviment es transmet d’una a l’altra. •Les politges giren les dues en el mateix sentit, que és el sentit en que fem girar la maneta. •Les politges giren en el mateix sentit però no a la mateixa velocitat , doncs la més petita dona més voltes que la gran. •Hem descobert que si unint dues politges amb una corretja creuada, giren en sentit contrari. •Connectant varies politges poden elevar un pes.
  • 17. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes. Contestaràs algunes preguntes: ACTIVITAT 1 : Observa aquests mecanismes. Quantes dents té la roda petita? I la gran? Si la roda gran fa una volta, quantes voltes farà la roda petita. ACTIVITAT 2 : Observa aquests mecanismes. Les rodes tenen 24, 12 i 18 dents respectivament. Si la roda de 24 dents dona una volta, quantes voltes donaran les altres? ACTIVITAT 3 : Observa aquests mecanismes. Si la roda número 1 dona una volta, quantes voltes donaran la 2, la 3 i la 4?
  • 18. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes. Explica com es transmet el moviment en cadascun d’ells.
  • 19. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes , com es transmet el moviment en cadascun d’ells? Quina és la diferència?
  • 20. MÀQUINES COMPOSTES con motor. Un motor és una màquina composta que rep alguna forma d’energia (elèctrica, hidràulica, química,etc) i la transforma en energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball. MOTORS ELÈCTRICS (Energía eléctrica) MOTORS COMBUSTIÓ (Energía química)
  • 21. https://www.youtube.com/watch?v=l_cc9Mgv3Ic&index=26&list=PL687CA85771A4D7D2 MÀQUINES : LA PALANCA MÀQUINES : ENGRANATGES I TRASMISSIONS https://www.youtube.com/watch?v=SC7Gj8qASqc&list=PL687CA85771A4D7D2&index=21 http://www.xtec.cat/ceipalber/ciencia/maquines/meines.htm MÀQUINES : TOTES LES MÀQUINES SIMPLES I LES EINES MÀQUINES , PER SABER MÉS
  • 22. Aparell que ajuda a fer un treball amb menor esforç mitjançant una transformació d’energia. Les màquines reben algun tipus d’energia i la transformen en un altre tipus. MÀQUINES SIMPLES MÀQUINES COMPOSTES MÀQUINES AMB ENGRANATGES MÀQUINES AMB MOTORS Són mecanismes molt senzills, que molt sovint funcionen amb energia humana o animal. Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines simples, o engranatges, o motors. Utilitzen diverses formes d’energia. Un motor és una màquina composta que rep alguna forma d’energia (eléctrica, hidráulica, química,etc) i la transforma en energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball. •la palanca •el pla inclinat •el torn •el cargol •el tascó •la politja Un engranatge és un sistema de peces dentades que s’acoblen unes amb altres de manera que quan una es mou transmet el moviment a les altres. 1.Rodes dentades. 2.Cremalleres 3.Cadenes de transmissió MOTORS COMBUSTIÓ (Energía química) MOTORS ELÈCTRICS (Energía eléctrica) Són els que utilitzen electricitat, d’una pila, d’una bateria o de la xarxa eléctrica. Són els que funcionen cremant combustibles com el carbó, el petroli i els seus derivats , i el gas natural. LES MÀQUINES