ARQUITECTURA ROMANAAntonio NúñezDOWNLOAD : https://hdartantonio.blogspot.com/
Característiques generals de l'arquitectura romana i anàlisi i comentari de les obres arquitèctòniques de l'Art Romà seleccionades per les PAU 2018.
La presnació també inclou enllaços amb pàgines web, blocs, vídeos i altres presentacions que permeten ampliar la informació sobre aquestes obres.
NOTA: És recomana descarregar la presentació per poder visualitzar les animacions amb les que s'han desenvolupat una part important dels continguts de la presentació.
NOVA VERSIÓ ACTUALITZADA PAU20 al meu bloc: https://hdartantonio.blogspot.com/
ARQUITECTURA ROMANAAntonio NúñezDOWNLOAD : https://hdartantonio.blogspot.com/
Característiques generals de l'arquitectura romana i anàlisi i comentari de les obres arquitèctòniques de l'Art Romà seleccionades per les PAU 2018.
La presnació també inclou enllaços amb pàgines web, blocs, vídeos i altres presentacions que permeten ampliar la informació sobre aquestes obres.
NOTA: És recomana descarregar la presentació per poder visualitzar les animacions amb les que s'han desenvolupat una part important dels continguts de la presentació.
NOVA VERSIÓ ACTUALITZADA PAU20 al meu bloc: https://hdartantonio.blogspot.com/
S6siseEl documento proporciona ejemplos de cómo añadir aclaraciones entre comas a oraciones, y luego pide completar tres oraciones con aclaraciones. También presenta un texto sin puntuación y pide puntuarlo correctamente con un lápiz de color.
Acl6siseUn grupo numeroso de maestros y alumnos participaron en una manifestación a las once y media de esta mañana en el patio de la escuela para protestar de las malas condiciones del patio de la escuela. El alcalde nació en la plaza del ayuntamiento para promocionar el deporte entre la juventud. Un delfín macho ha inaugurado un nuevo pabellón de gimnasia ayer por la tarde en el parque zoológico de nuestra ciudad aumentando, de esta manera, el numero de ejemplares de esta familia.
Comprensión oral: La conferencia6siseEl documento contiene preguntas sobre una conferencia sobre el coche del futuro. Raúl Gómez es el orador principal y asegura que el coche será totalmente eléctrico y autónomo. Gómez avanzará las partes de su conferencia, hablando primero sobre los avances tecnológicos actuales y luego analizando las tendencias futuras de la industria automotriz.
Comp. lectora el sonido6siseEl documento habla sobre la ciencia del sonido. Explica que todos los sonidos implican movimiento y que se transmiten a través del aire, como demostró Robert Boyle en el siglo XVII al encerrar un timbre sonando dentro de una campana de cristal y hacer el vacío, observando que el sonido dejaba de oírse. También menciona que el nivel de intensidad del sonido se mide en decibelios y proporciona ejemplos como una conversación de 50-65 dB y una taladradora de 100-120 dB.
La tertulia6siseEste documento contiene 10 preguntas sobre un programa de radio en el que se debate un tema de educación. Las preguntas identifican que el tema central es la educación, que el programa se produce los días de semana, y que discuten propuestas como aumentar el número de alumnos por aula y el papel de las asociaciones de padres y madres de alumnos.
2. LES MÀQUINES
Per pensar, coneixements previs:
Quan creus que va aparèixer la primera màquina?
Quines màquines coneixes?
Què és una màquina?
3. Quins canvis d’energia poden produir
les màquines?
Braç d’una persona
(e. bioquímica)
destral
tisores
arada
palanca
Vaixell de vela
(e. eòlica)
Cotxe, avió, etc.
(tenen motor)
(e. química)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
moviment
(e. cinètica)
Les màquines utilitzen energia per a funcionar.
4. Una màquina és una peça o un conjunt de peces
amb capacitat de transformar un tipus d’energia en
un altre tipus d’energia; o bé transformar l’energia en
treball; o bé aprofitar una força per tal de produir
algun efecte en els cossos.
ACTIVITAT: Escriu exemples de forces que provoquin
els efectes següents:
-una deformació.
-posar en moviment un cos que està en repòs.
-aturar un moviment.
5. MÀQUINES SIMPLES
Són mecanismes molt senzills, que molt sovint
funcionen amb energia humana o animal.
Són exemples de
màquines simples:
la palanca
el pla inclinat
el tascó
el cargol
la roda
el torn
la politja
ACTIVITATS: Identifica verbalment les màquines
simples d’aquesta diapositiva.
Escriu cinc noms d’estris o eines d’ús quotidià que siguin
màquines simples.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
8. MÀQUINES SIMPLES
Palanca de primer gènere: el punt de suport (o
fulcre) està entre la potència i la resistència.
Palanca de segon gènere: la resistència està
entre el punt de suport (o fulcre) i la potència.
Palanca de tercer gènere: la potència està entre
la resistència i el punt de suport (o fulcre) .
http://www.primaria.librosvivos.net/5EP_Cono_cas_ud7_La_palanca_8.html
Codi 120197
9. ACTIVITAT: Classifica en una taula palanques de
primer, segon i tercer gènere, que utilitzem en la vida
quotidiana:
Primer gènere Segon Gènere Tercer Gènere
Balanci
Tenalles
Tisores
Martell per
treure un clau
Balança de plats
Trencanous
Carretó
Obreampolles
Rems de barca
Tirabuixó
Pinces
Sacagrapes
Martell per clavar un
clau
grapadora
11. ACTIVITAT: Observa cada imatge i pensa quin tipus
de palanca és.
Dibuixa-les, escriu el nom de cada estri i senyala en cada
cas la potència, la resistència i el fulcre. Desprès indica de
quin gènere és la palanca.
http://tecnotec.es/TECNOTOES/palanques/tipuspalanques2.htm
12. ACTIVITAT: El Pla Inclinat ( la Rampa).
Recorda, segur que has vist alguna situació
en la que s’utilitzi una rampa (pla inclinat).
Es fa un muntatge per aixecar un pes,
primer verticalment i desprès amb una rampa
(PLA INCLINAT), amb dues inclinacions diferents.
Es mesura la força que cal fer per aixecar el pes
amb un dinamòmetre.
OBSERVACIONS - DEDUCCIONS:
•Utilitzant un pla inclinat és necessita menys força que per aixecar un pes
verticalment.
•Com més inclinat és el pla més força es fa. Com menys inclinat és el pla, menys
força es necessita.
13. MÀQUINES COMPOSTES
Són formades per moltes peces, algunes poden ser màquines
simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Realitzarem un conjunt de muntatges al laboratori per
deduir algunes lleis del seu funcionament i anotarem les
observacions.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/andared02/maquinas/index.html
14. ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb
engranatges i les conclusions són:
•Els engranatges són rodes dentades que si estan en contacte, en fer girar una, el moviment es
transmet a l’altra.
•Els engranatges que estan en contacte giren en sentit contrari i de forma alterna: dreta, esquerra,
dreta,..
•Les deduccions anteriors es compleixen igual tant si tots els engranatges estan en vertical com si
estan en horitzontal, i també si estan combinats en vertical i en horitzontal.
•Gràcies a un EIX GIRATÒRI es pot fer que dos engranatges, que no es toquen, girin a l’hora i en el
mateix sentit; un gir d’un engranatge provoca també un sol, gir de l’altre.
•Si hi ha diversos engranatges connectats per eix o per contacte , els que estan connectats a través
d’un eix giratori sempre ho fan en el mateix sentit i fan el mateix nombre de voltes. Si estan units
per contacte, giren en sentit contrari i el nombre de voltes depèn del tamany ( nombre de dents) de
cada engranatge.
15. ACTIVITAT: Hem experimentat al laboratori amb
politges i les conclusions són:
•Hem observat que les politges, igual que els engranatges, si no estan en contacte no transmeten el
moviment d’una a l’altra.
•He comprovat que unint les politges amb una corretja, el moviment es transmet d’una a l’altra.
•Les politges giren les dues en el mateix sentit, que és el sentit en que fem girar la maneta.
•Les politges giren en el mateix sentit però no a la mateixa velocitat , doncs la més petita dona més
voltes que la gran.
•Hem descobert que si unint dues politges amb una corretja creuada, giren en sentit contrari.
•Connectant varies politges poden elevar un pes.
16. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes.
Contestaràs algunes preguntes:
ACTIVITAT 1 : Observa aquests mecanismes.
Quantes dents té la roda petita? I la gran? Si la roda gran fa
una volta, quantes voltes farà la roda petita.
ACTIVITAT 2 : Observa aquests
mecanismes. Les rodes tenen 24, 12 i 18
dents respectivament.
Si la roda de 24 dents dona una volta,
quantes voltes donaran les altres?
ACTIVITAT 3 : Observa aquests mecanismes.
Si la roda número 1 dona una volta, quantes
voltes donaran la 2, la 3 i la 4?
18. ACTIVITAT: Observa aquests mecanismes , com es transmet
el moviment en cadascun d’ells? Quina és la diferència?
19. MÀQUINES COMPOSTES con motor.
Un motor és una màquina composta que rep alguna forma
d’energia (elèctrica, hidràulica, química,etc) i la transforma en
energia cinètica (moviment) i aquest moviment fa un treball.
MOTORS ELÈCTRICS
(Energía eléctrica)
MOTORS COMBUSTIÓ
(Energía química)
21. Aparell que ajuda a fer un treball amb menor esforç mitjançant una transformació d’energia.
Les màquines reben algun tipus d’energia i la transformen en un altre tipus.
MÀQUINES SIMPLES
MÀQUINES
COMPOSTES
MÀQUINES AMB
ENGRANATGES
MÀQUINES AMB MOTORS
Són mecanismes molt senzills, que molt
sovint funcionen amb energia humana o
animal.
Són formades per moltes peces, algunes poden
ser màquines simples, o engranatges, o motors.
Utilitzen diverses formes d’energia.
Un motor és una màquina composta
que rep alguna forma d’energia
(eléctrica, hidráulica, química,etc) i la
transforma en energia cinètica
(moviment) i aquest moviment fa un
treball.
•la palanca
•el pla inclinat
•el torn
•el cargol
•el tascó
•la politja
Un engranatge és un sistema de peces
dentades que s’acoblen unes amb altres de
manera que quan una es mou transmet el
moviment a les altres.
1.Rodes dentades.
2.Cremalleres
3.Cadenes de transmissió
MOTORS
COMBUSTIÓ
(Energía química)
MOTORS
ELÈCTRICS
(Energía eléctrica)
Són els que
utilitzen
electricitat, d’una
pila, d’una bateria o
de la xarxa
eléctrica.
Són els que funcionen
cremant combustibles
com el carbó, el petroli i
els seus derivats , i el
gas natural.
LES MÀQUINES